KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/március
KRÓNIKA
• (X) : Hontalan hon
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Bori Erzsébet: Tatabánya, Glasgow Skót-magyar
• Vasák Benedek Balázs: Tank, felhő, jegenye Erdély Miklós kívül és belül
• Erdély Miklós: Istentisztelet a valósághoz A happeningről
• Schubert Gusztáv: Filmesek a ravatalnál Halál egyenes adásban
• Tamás Amaryllis: Minden titkok értelme Beszélgetés Dettre Gáborral
• Bóna László: Élet veszélyben Túlélő-magazinok
• Forgách András: Vérontástechnikák Jackie Brown
• Pápai Zsolt: Játék az árnyakkal Stephen King, a rémkirály
• N. N.: Stephen King-adaptációk, játékfilmek, eredeti forgatókönyvek
• Bikácsy Gergely: Lassú terek, olvadó időben Manoel de Oliveira
• N. N.: Manoel de Oliveira filmjei
FESZTIVÁL
• Csejdy András: Fenékig tejfel Edinburgh
• Kúnos László: Tisztes ipar Svéd filmhónap
• Kúnos László: Hamsun Beszélgetés Jan Troell-lel
KÖNYV
• Kelecsényi László: Moziéletrajz Oxford Filmenciklopédia

• Reményi József Tamás: Látni akarták Putti Lya-repríz
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Őrizem a szemetet 6:3
• Muhi Klára: Bábeli szerelem Natasa
• Gyurkovics Tamás: Árukapcsolás Kalózok
LÁTTUK MÉG
• Lajos Sándor: Szerelmes Shakespeare
• Tamás Amaryllis: Gabbeh
• Turcsányi Sándor: A púpos
• Varró Attila: Nightwatch – Éjjeliőr a hullaházban
• Békés Pál: Good Will Hunting
• Stein Ernő: A nő kétszer
• Vidovszky György: Dolcsi vita
• Mátyás Péter: A csók
• Ardai Zoltán: A játék ördöge
• Köves Gábor: Ronda ügy
• Zsidai Péter: A katona
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Pornógólok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

K+ videóprogram; Új videóműfajok – Működési vázlat

Bódy Gábor

 

1. Az Új videoműfajok című program 1984 ősze óta áll előkészítésben, a Társulás Stúdióban.

2. Az 1985. június 1-jén kelt felterjesztés alapján a véglegesített tématervezetet a filmfőigazgató szóban jóváhagyta.

3. A körülmények alapos mérlegelését követően megállapítást nyert, hogy a munkát úgy lehet haladéktalanul elkezdeni, ha a Mafilm a produkciót saját vállalkozásába veszi.

4. Az Új videoműfajok egy modell-kísérlet, amely a videó művészeti, technológiai, gyártási és forgalmazási vonatkozásait egyidejűleg kell kidolgozza. Minthogy ezek nagyon kevés szálon nem térnek el a filmgyártás eddig kialakult gyakorlatától, ezért jogos, hogy a vállalkozást a Stúdió keretein kívül indítsuk el. A munka hatékonysága érdekében a program vezetőjét fel kell hatalmazni

a) koprodukciós tárgyalások folytatására, mind belföldi, mind külföldi partnerekkel,

b) forgalmazási szerződések kialakítására,

c) egyedi honorálási és jogdíjszerződési formák kialakítására.

Csak ezek birtokában várható, hogy a produktumok nem a „levegőbe” készülnek el, hanem legalábbis kezdeményezés értékű modelljévé válhatnak a Magyarországon merőben új műfaji lehetőségeknek.

A produkció gazdasági lebonyolítóját fel kell hatalmazni

a) számlázási joggal,

b) a rovatok szabad kialakításával,

c) a szolgáltatók szabad megválasztásával a Mafilmen kívül is,

d) Mafilmen kívüli munkatársak megbízásával.

Bár ezek a feltételek részben eltérőek lehetnek a Mafilm általános érdekeitől, olyan kis volumenű vállalkozásról van szó, amely az általános érdeknek nem lehet függvénye, és tanulságaival annak inkább hasznára válhat.

5. Az Új videoműfajok a videó művészi és közművelődési funkcióira keres érvényes példákat. Ilyeténképp nem ítélhető meg tisztán kommerciális szempontból. Ez nem jelenti azt, hogy ne törekedne a gazdaságosság és megtérülés optimumára, ellenkezőleg, éppen ezt keresi, ezért is szükséges a speciális szabályzók kialakítása. Kedvező esetben két éven belül elérheti a filmgyártástól elvárt 35 százalékos megtérülést, de lehetséges, hogy hosszabb ideig várni kell e műfaj „piacának” kialakítására; illetve, minthogy ez a „piac” részben nemzetközi, a produktumok azon történő érvényesítésére.

6. A Filmfőigazgatóság központi keretből két éven át évi két millió forint (átmenő-)keretet bocsát a vállalkozás rendelkezésére, mint alapítványt, vagy vissza nem térítendő hitelt. Egyúttal megállapodás születik a két év alatt létrehozott eladásokból, illetve koprodukciós szerződésekből származó bevétel visszatérítési arányáról, a jövőbeni produkciók számára. Két év után el lehet dönteni, hogy a vállalkozás a Mafilm keretein belül marad, vagy valamely más szervezeti forma előnyös e műfaji törekvések kibontakoztatására.

 

Programvezető: Bódy Gábor

Gazdasági bonyolító: Kóczányi Judit

 

 

Budapest, 1985. augusztus 30.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/02 17. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5899