KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/április
KRÓNIKA
• (X) : Avantgárd húsvét
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
• (X) : 46. Országos Független Film- és Videó Fesztivál
FILMSZEMLE
• Bori Erzsébet: És mégis mozog Játékfilmek
• N. N.: A 30. Magyar Filmszemle díjai
• Bikácsy Gergely: Az őrangyalom egy barom Visszatérés
• Muhi Klára: Szemszáj Kisjátékfilmek
• Schubert Gusztáv: És a hajó megy Dokumentumfilmek
• Gayer Zoltán: Tetszhalál Dokumentum-válság

• Ágfalvi Attila: Ha nincs Isten… Claude Chabrol
• Nánay Bence: CineMAO Godard maoista korszaka
• Csantavéri Júlia: Saudade Utazás a világ kezdetéhez
FESZTIVÁL
• Csejdy András: Egy kalap alatt Thesszaloniki
MULTIMÉDIA
• Herpai Gergely: Az eszköz édesíti a célt Stratégiai játékok

• Halász Tamás: Határátlépés Magyar táncfilmek
• Csala Károly: Filmgörögségünk Hepp József és a hellén film
KRITIKA
• Barna Imre: Mama, győztünk! Az élet szép
• Báron György: Kukkolás Születésnap
• Galambos Attila: Egy megrögzött modernista Az örökkévalóság és egy nap
• Gyurkovics Tamás: Rosszmáj Európa Expressz
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Az őrület határán
• Hirsch Tibor: Életem szerelme
• Varró Attila: Faculty - Invázium
• Ágfalvi Attila: Taxi
• Gyurkovics Tamás: Patch Adams
• Nevelős Zoltán: Amerikai história X
• Lémy Benkő Attila: A szerelem hálójában
• Hungler Tímea: Édesek és mostohák
• Somogyi Marcell: Szentfazék
• Tamás Amaryllis: Vérvörös
• Vidovszky György: Simon Birch, a kisember
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Miért Rex?

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

davidlynch.com

Mágus a neten

Nevelős Zoltán

A filmvászonra álmodott szürrealista útvesztőkkel ellentétben David Lynch honlapja meglepően átlátható.

 

A tagsági díj körüli tortúrák után a honlap látogatója egy kapcsolópultnál találja magát, amelyről a teljes tartalom elérhető, illetve ahová minden pontról egyetlen kattintással vissza lehet jutni. Persze csak akkor, ha a számítógépünk nem készül ki a hosszadalmas letöltésektől. Itt ugyanis még a menüpontok is mozgó grafikával jönnek elő, és az állóképek is felblendével és leblendével tűnnek fel, illetve el a képernyőn.

A favágónak öltözött filmrendező egy bakra támasztott fatörzset fűrészel a néhány állóképből végtelenített képsoron, mellette közben a „working on it” felirat tudósít róla, hogy a jelenleg látható produkció az alkotó reményei szerint lesz még jobb is. Mesterünk ugyanis nem kis igényekkel látott neki a honlap-készítésnek. Nem a lexikális tartalomra összpontosított, sokkal inkább a vizuálisra, ami időigényesebb mind a létrehozás, mind a szemlélés tekintetében.

„Film” címszó alatt például korántsem teljes filmográfiát találunk. Lynch kísérleti és rövidfilmjeinek címére kattinthatunk rá, miután egy filmkép mellett két sorban közli a legfontosabb adatokat és a tartalom lényegét. A „Zene” pont alatt a Lynch-Badalamenti-team három hanglemezének – mondhatni – reklámja található, bele is lehet hallgatni, sőt klipet is lehet melléjük tölteni.

Izgalmasabbak a képzőművészeti alkotásokat bemutató galériák. A színes és fekete-fehér aktok mellett a Radírfej hangulatát idéző, indusztriális környezetben készült fotókból láthatunk összeállítást, illetve rajzokat és festményeket is nézegethetünk. A „Kísérletek” menüpont alatt néhány igazi „lynches” fotó látható: hangyák egy döglött egéren; bácsikák egy kalyiba előtt; naplemente egy teljesen jellegtelen hollywoodi útkanyarulatban, amely csak attól lesz érdekes, hogy a Twin Peaks főcímképét idézi.

A fő műsorszám a mozgókép, amelynek megtekintéséhez szélessávú internetkapcsolat és mellbecombos számítógép javallott. Itt néhány animációs filmecskét, illetve sorozatot tekinthetünk meg. Valószínűleg ezt a szekciót is építik még, mert némelyikből csak plakát látható. A Dumbland című, négy epizódból álló animáció azonban készen várja nézőit. Korhatáros figyelmeztetés után egy ódon filmszínházba léphetünk be, ahol a vásznon peregni kezdenek az abszurd, erőszakos és mulatságos történet képsorai.

Minden honlap kötelező tartozéka a linkgyűjtemény, amely itt megdöbbentően szegényes, csak egy rajongói oldalra és a Mulholland Drive nem túl leleményes, hivatalos honlapjára mutat. A rajongóknak fenntartott helyen a tagok leírhatják álmaikat, üzengethetnek, sőt saját fotóikat is elhelyezhetik.

David Lynch internetes produkciója tartalmi sokszínűségében igen figyelemreméltó, ám mélységében komoly hiányérzetet hagy maga után. A szöveges információknál például igen nagy lehetőségek maradtak kiaknázatlanul. Úgyhogy további jó barkácsolást!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/04 27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2511