|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDA bűn árnyékábanTosoki Gyula
Le
menace – francia, 1977. Rendezte: Alain Corneau. Szereplők: Yves Montand,
Carole Laure, Jean-François Balmer. Forgalmazó: Európa Records. 112 perc.
Az elrontott film nem egyenlő a
rossz filmmel, tudvalevő, hogy olykor egy elhibázott mozi is lehet príma. Alain
Corneau 1977-es munkája tökéletesen illusztrálja ezt a tételt, hiszen pazar
ötletekkel van tele, mégis problematikus. A közhelyes magyar cím tucatfilmet
ígér ugyan, de kifejezetten műfajtörő bűnügyi darabról van szó, amellyel mindössze
annyi a gond, hogy egyes újszerűbb megoldásai nem minden esetben erősítik,
hanem itt-ott gyengítik a végeredményt.
Az
alapszituáció érdekes, hiányzik ugyanis belőle a gyilkos, miközben van benne
haláleset, és ártatlanul megvádolt gyanúsított is akad. A nyitány egy szerelmi
háromszög áldatlan viszonyai közé vezet be, majd pedig a woman-in-peril-mesék nyomvonalára áll a film, de a Corneau direktor
ahelyett, hogy akkurátusan a veszélyeztetett áldozatra koncentrálna, a
thrillerek zsigeri feszültségét a krimik szellemi izgalmával kezdi keverni. Ez jóllehet
különös megoldás, de koránt sincs a munkája hátrányára, elsősorban azért, mert
az új és újabb fordulatok záporában a nézőnek nincs ideje holmi
zsánerkonvenciókon rágódni. Gondot jelent viszont, hogy egy bűnös nélküli
bűnfilmben nem méltányos büntetést kiszabni a figurákra, márpedig a rendező nem
képes ellenállni a kísértésnek. Ráadásul a főszerepet adó Yves Montand legendás
szerepét, A félelem bérét, továbbá
Spielberg Párbaját is megidéző,
grandiózus(nak szánt) végjelenet nem csak a tömegfilmekben jobbára tiszteletben
tartott, elemi erkölcsi érzékkel megy szembe, hanem művészi szempontból sem makulátlan.
Míg a film első kilencven perce példás tempójú, addig az utolsó húsz már nem az,
és a terjengős zárójeleneten a míves technikai kivitelezés sem segít.
Alain
Corneau filmje tehát nem mentes a hibáktól, de feszült és figyelemreméltó darab,
ráadásul az értékét két izgalmas kamaraalakítás is emeli: Montand csuklóból
hozott figurája felejthető ugyan, de Maria Dubois a feleség és Jean-François
Balmer a nyomozó szerepében remekül mutat.
Extrák:
nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 538 átlag: 5.3 |
|
|
|
|