|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDGyilkos szezonBocsor Péter
Killing Season – amerikai, 2013. Rendezte: Mark Steven Johnson. Szereplők: Robert De Niro, John Travolta, Milo Ventimiglia. Forgalmazó: ProVideo. 91 perc.
A Gyilkos szezon alkotói bevallottan olyan mintákat követtek, mint A lápvidék harcosai (1968), a Gyilkos túra (1972) vagy A vadon foglyai (1997), amikor az
érintetlen természetben élethalálharcot vívó, és közben morálisan felőrlődő
férfiak küzdelmének toposzához nyúltak. Evan Daugherty forgatókönyvíró
eredetileg a Shrapnel címet adta a történetnek,
amelyben két, ellentétes oldalon harcoló második világháborús veterán
évtizedekkel a háború után megpróbál leszámolni egymással és a saját múltjával.
Noha a címet megváltoztatták, és az immár boszniai veteránok − egy az
önbíráskodás bűnébe esett amerikai katona (Robert De Niro), és a brutális szerb
szabadcsapat, a Skorpiók kínzómestere (John Travolta) − által vívott személyes
háborút a jelenbe helyezték át, a forgatókönyv eredeti címe továbbra is kulcsot
kínál a film alapkonfliktusának megértéséhez.
A
közelmúlt háborús traumája ugyanis mindkettejük számára feldolgozhatatlan
élménynek bizonyul, akár egy bennmaradt gránátrepesz, amelynek eltávolításához
akaratra, vagyis a múlttal való szembenézésre, az ősellenségnek tett vallomásra
van szükség. Olyan belső konfliktusra épül tehát a történet, amely remekül
illeszkedik az említett filmes elődök tematikájába, és a két főszereplő
izgalmas, eltérő irányú jellemfejlődését ígéri.
A
film elején pergő képekben felvázolt ígéretes koncepciót azonban zavarba ejtően
gyengén bontja ki Mark Steven Johnson rendező (Simon Birch, a kisember; Daredevil).
Az egymáson keresztüli önmegértés lehetőségét kínáló párharc hamar mechanikus
szerepcserék sorozatává silányul, amelyben az éppen nyerő helyzetben lévő, az
ellenfelét foglyul ejtő fél közhelyes monológjai elég időt hagynak a másiknak,
hogy az felülkerekedjék. Eközben hol túlzóan erőszakos, hol pedig már-már
komikus kínzási módszerekkel − amilyen például a cukor helyett drámai
mennyiségű sóval ízesített limonádé locsolása − araszolnak az így valóban
megkönnyebbülést jelentő közös vallomás felé: mi egyformák vagyunk, te és én.
Extrák: nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 496 átlag: 5.76 |
|
|
|
|