|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDA kopár szigetCzirják Pál
Hadaka no shima – japán, 1960. Rendezte: Kaneto Shindo. Szereplők: Nobuko Otowa, Taiji Tonoyama, Shinji Tanaka, Masanori Horimoto. Forgalmazó: Etalon Film. 94 perc.
Kaneto
Shindo 1960-ban bemutatott filmje több szempontból mérföldkőnek tekinthető.
Egyrészt a rendező nemzetközi elismertségét – az 1952-ben készült Hiroshima gyermekei után – ez az
alkotása szilárdította meg; másrészt szokatlanul visszafogott, letisztult
fogalmazásmódjával e szótlan dráma szinte azonnal a modernista film egyik
hivatkozási pontjává vált. Nem véletlenül, hiszen a természet erőivel
mindennapos küzdelmet folytató földműves család nehéz sorsát bemutató történet
szépen rezonált az európai gondolkodást akkortájt élénken foglalkoztató egzisztencialista
filozófia alapvető problémaköreire. Mintha csak Camus esszéjéhez, a Sziszüphosz mítoszához kívánt volna
mozgóképi kommentárt fűzni a távol-keleti alkotó. Miközben világképe
valószínűleg jóval többet köszönhet a japán színjátszás hagyományainak, mint
bármely nyugati szerző hatásának.
A megjelenített léthelyzet embertelensége és az ábrázolásmód
különös lefojtottsága elementáris erejűvé teszi a művet. A kietlen tájban
hangtalanul küszködő emberpár képe szinte beleég a néző emlékezetébe. Pedig a
dialógusok hiánya korántsem jelent teljes némaságot. A természet és az évszakok
örök körforgása által keretezett munka ismétlődő zajait, neszeit Hikaru Hayashi
emblematikus zenéje egészíti ki. A kopár
sziget végül egyfajta profán szenvedéstörténetté válik, amely éppen
megrendítő formai egyszerűségével emelkedik a nagy művek sorába. Az Etalon Film
a hazai dvd-kiadás régi adósságát törlesztette az alkotás megjelentetésével.
Extrák: semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 668 átlag: 5.46 |
|
|
|
|