|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziTávozz tőlem, Sátán!Varró Attila
Deliver Us from Evil – amerikai, 2014. Rendezte: Scott
Derricksen. Írta: Ralph Sarchie könyvéből Scott Derricksen és Paul Harris
Boardman. Kép: Scott Kevan. Zene: Christopher Young. Szereplők: Eric Bana
(Sarchie), Edgar Ramírez (Menoza), Olivia Munn (Jen), Sean Harris (Santino).
Gyártó: Jerry Bruckheimer Films / Screen Gems. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 118 perc.
Keresztény
filmrendező számára nem igen akad értelemszerűbb zsánerválasztás a megtestesült
Gonoszról szóló okkult horrorfilmeknél, már pedig Scott Derricksen eddigi
életműve – az Amikor megállt a Föld
messiás-scifijétől eltekintve – kizárólag pogány démonokkal való szembesülések
rémtörténeteiből áll, amelyek során a spirituális válságban tengődő vérprofi
főhős vagy eljut a megváltásig (Ördögűzés
Emily Rose üdvéért) vagy pokolra száll (Hellraiser:
Inferno, Sinister). A Távozz tőlem,
Sátán! híven követi az eddigi alapképletet, az Emily Rose törtető ügyvédnője és a Sinister sikeréhes true crime-írója
után visszatérve a debüthorror „mocskos zsaru”-figurájához: hőse ezúttal Bronx
legkeményebb körzetében kerül szembe a műfajtól megszokott kisázsiai démonnal,
aki három iraki veteránt megszállva próbálja tönkretenni családi életét és
megbüntetni sötét múltjáért.
Derricksen eddig is makacsul ragaszkodott a bűnügyi
műfajkerethez, ördögűző-sztorit helyezett tárgyalótermi drámába,
amatőrfilmekből támadó gyermekfalót illesztett sorozatgyilkos-thrillerbe, most
pedig egy James Ellroy-féle zsarufilm ismerős kliséi peregnek (rajtaütések,
nyomozás, bunyók), középpontban a saját agresszív ösztönénjének kiszolgáltatott
rendőr-Hulkkal, aki majdnem olyan potenciális veszélyforrást jelent
környezetére, akár a kiűzendő démon. A megtörtént eseményeket feldolgozó
tárgyalótermi sátántörténetek (Emily Rose,
valamint az íróként jegyzett Devil’s Knot)
sorát követve Derricksen ezúttal is valós figurákkal dolgozik, Ralph Sarchie
nyomozó/démonvadász önéletrajzi könyvének (Beware
the Night) epizódjaiból kerekít látványos, eseménydús mesét, eddigi
filmjeinél is komolyabb hangsúlyt fektetve az atmoszférateremtésre és
karakterábrázolásra. A végeredmény mégsem hihető ördögűző-horror, meggyőző
megváltásdráma, vagy akár egy jó kis rögbrutál cop movie: a nyári dömping kedvéért biztonsági játékot választó
író-rendező ígéretes horrorja összes erényét beáldozza a creepshow-hatásdramaturgia kedvéért, minden lehetséges szobasarkot,
sikátort és cselekményfordulatot kihasználva egy olcsó frász kedvéért – minimum
maga Ellroy kellene hozzá, hogy kiűzze a filmből a Constantine szellemét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 308 átlag: 5.42 |
|
|
|
|