|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziA pap gyermekeiMargitházi Beja
Svećenikova djeca – horvát, 2013. Rendezte: Vinko Brešan. Írta: Mate Matisić. Kép: Mirko Pivcević. Zene: Mate Matisić. Szereplők: Kresimir Mikić (Don Fabijan), Niksa Butijer (Petar), Marija Skaricić (Marija). Gyártó: Continental Film. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 93 perc.
Könnyű nyár eleji komédiának ígérkezik a
kis dalmát szigeten népszaporulatért aggodalmaskodó fiatal pap története, aki
ügybuzgalmában a helyi trafikossal, majd egy őrült patikussal is szövetkezve
óvszerlyukasztással és vitaminokra cserélt fogamzásgátlóval igyekszik
érvényesíteni a katolikus dogmákat – a haza becsületének helyreállítása mellett
titkon saját reménytelenül stagnáló népszerűségének emelkedését is remélve
ettől a nem egészen etikus magánakciótól. Az európai komédia legnépszerűbb
hagyományait, a brit kisvárosi komédiák miliőjét, helyenként az Amélie karaktereit és humorát, nyomokban
pedig Kaurismäki groteszk világát is megidéző A pap gyermekei ennek jegyében az első fél órában fel is
sorakoztatja a kötelező figurákat (népszerű idős pap, falu bolondja, meleg
polgármester, megesett kamaszlány, falu bikája) és eljut a kiszámítható
bonyodalmakig (gyerekek születnek, kényszerű esküvők köttetnek, turisták
rohamozzák meg a „termékeny” szigetet) – a folytatás azonban olyan váratlan
fordulatokat vesz, hogy komoly kétségeink támadnak afelől, hogy ez még mindig
vicces-e.
Vinko Brešan sokadik,
hasonló témára variált opusa az új évszázad legnépszerűbb horvát filmje lett
saját hazájában, ami nem is annyira A pap
gyermekei önértékéről, mint a megtépázott hazai filmgyártás aktuális
helyzetéről állít érdemlegeset. Pedig képileg egészen elragadó az összhang:
szűrt, meleg színek (Amélie),
frontális poén-kompozíciók (Kaurismäki) tanúskodnak a profi operatőri stábról,
a színészek még pont jók, a repetitív háttér-harmonikázás belesimul a
mediterrán hangulatba, de a színdarabból készült forgatókönyv az utolsó
félórában olyannyira belemelegedik az egyre komorabb következmények
adagolásába, hogy alig tehetünk mást, mint Don Fabijannal együtt tehetetlenül
és dermedten figyelni, hogy a kezdeti komédia hogyan fullad drámába, majd
végzetes tragédiába.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 205 átlag: 5.67 |
|
|
|
|