|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDJenkikKránicz Bence
Yanks – angol–amerikai, 1979. Rendezte: John Schlesinger. Szereplők: Richard Gere, Lisa Eichhorn, Vanessa Redgrave. Forgalmazó: MGM-UA. 138 perc.
Noha senkinek nem az ő neve ugrik be
elsőként, ha a hatvanas évek brit újfilmjei kerülnek szóba, John Schlesinger a free cinema meghatározó alkotójaként
vált ismertté. Politikusabb és társadalmi ügyekben elkötelezettebb
pályatársainál, Reisznél vagy Richardsonnál azonban sokkal jobban boldogult a
tengerentúlon, új-hollywoodi sikerfilmjei pedig anyagi lehetőséget teremtettek
számára, hogy rendre visszatérjen forgatni Angliába. Ebben a tekintetben az Éjféli cowboy-t követő Átkozott vasárnap és a Maraton életre-halálra után készített Jenkik is a rendező szívügyének
számított, ez utóbbi film ráadásul Schlesinger nemzedékének fontos tapasztalatát,
a II. világháború alatt a szigetországban állomásozó amerikai katonák és a
helyiek kényszerű együttélését dolgozza fel.
A jenki Matt (Richard
Gere) és a brit Jean (Lisa Eichhorn) szerelméről szóló történet az egyébként
sem újító szelleméről híres rendező kezei között régimódi,
a klasszikus Hollywood háborús melodrámáit idéző filmmé formálódik, melynek
érdekessége elsősorban abban áll, ahogyan a műfaj nemes hagyományait betartva a
történelmi valóság kevésbé fennkölt, ebben a zsánerközegben finoman szubverzívnek
ható részleteit is megmutatja. A kulcsszó az átmenetiség: a frontra vonult
férfiak nélkül élő angol nők és a könnyű kalandokat kereső amerikai katonák
egyaránt tisztában vannak vele, hogy a kialakuló kapcsolatok nem tarthatnak
sokáig, az érzelmeknek viszont nem lehet gátat szabni. Van, aki higgadtan,
támogatást keresve bonyolódik bele egy viszonyba, mások a holnappal nem
gondolva összeházasodnak. Hőseink sem maradhatnak együtt, csak a viszontlátás
esélyét harcolhatják ki maguknak. Emiatt a happy end sem kézenfekvő, sőt, a
pályaudvaron tolongó, a hazainduló katonáktól ki tudja, mit remélő asszonyok
képe némi szatirikus élt is kölcsönöz a bő lére eresztett, míves, mára kissé
porosnak ható mozidarabnak.
Extrák: nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 114 átlag: 5.39 |
|
|
|
|