|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziLámpagyújtogatók Csiger Ádám
Lámpagyújtogatók – magyar, 2015. Rendezte: Dr. Százados Miklós. Kép: Bognár Tamás, Dr. Százados Miklós, Szathmári Tamás, Kovács Márk, Ormándlaky Zsolt, Tőke Béla. Zene: Fodor Dávid, Takáts Eszter, Hosszú Attila. Forgalmazó: Anjou Lafayette. 107 perc.
E különleges film a sci-fi, az áldokumentum
és a vígjáték ötvözeteként írható le: az önmagukat alakító alkotók 42 honi
hírességet interjúvolnak meg, a felvételeket pedig rakétába zárva szeretnék
fellőni az Androméda-ködbe, a földönkívülieknek szóló bemutatkozásként az
emberi faj és főleg a magyarság részéről. Az interjúalanyok megszólalásai és a
forgatás fikciós történetszála váltogatják egymást, az alkotók igyekeznek
elmosni a határt a valóság és filmjük között. A kerettörténet reflektál is
arra, hogy független, kis büdzséjű, félprofi magánakcióról van szó.
Legközelebbi rokonai William Castle kreatív blikkfangokra épülő szegénysori
munkái, valamint a gerilla reklámkampánnyal sikerre vitt „talált felvétel”
horrorok (Ideglelés, Parajelenségek).
Interjúk készítéséhez nem kell nagy büdzsé, az ismert nevek vonzzák a
publikumot, a sci-fi áldokumentarista körítés felkelti a figyelmet, az
önironikus kerettörténet pedig apológia mindezért. Az alkotók ráadásul nem
először csinálnak ilyet, hisz ők készítették A tüke fenomént is, mely e film főpróbájának is beillik,
helyszínként Magyarország helyett Péccsel. Ugyancsak sikeres helyiekkel
készített interjúfüzér önreflektív áldoku-komédiával megspékelve, mely
lokálpatrióta imázsfilmből misztikus sci-fibe fordul, ahogy az alkotók a
pécsiek (a legenda szerint) kimagasló tehetségének okát kutatják és találják
meg az urán hatásában. Mindkét mozi figyelemfelkeltő, közönségcsalogató, de a
tartalmukról sokat elmond, hogy A tüke
fenomén egyik megszólalója szerint a film témái „a hétköznapi ember
fantáziáját mozgatják meg”, ezúttal pedig a Tankcsapda tagjai mutatnak rá, hogy
a nagy kérdésekre többnyire csak elkoptatott frázisokban lehet válaszolni. E
közhelyek ugyanakkor szinte mind igazak, igencsak ráférnek egy negatív
előítéletekkel telített társadalomra.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 157 átlag: 5.37 |
|
|
|
|