|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziÉjjelek és nappalokVajda Judit
Days and Nights – amerikai, 2014. Rendezte és írta: Christian Camargo. Kép: Steve Cosens. Zene: Claire van Kampen. Szereplők: Katie Holmes (Alex), Ben Whishaw (Eric), Allison Janney (Elizabeth), Jean Reno (Louis), William Hurt (Herb). Gyártó: Art Cine Productions. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 92 perc.
Habár a Sirály
talán Csehov legidőtállób darabja, az 1980-as évek vidéki Amerikájába helyezett
verziójának izgalmas kísérlete kudarcba fullad Christian Camargo
író-rendező-szereplő kezében. A négyfelvonásos, háromórás színmű másfél órányi
játékidőbe sűrítése zavaróan zaklatott és fájdalmasan csonka végeredményt
szült. Camargo a cselekményt és a figurákat nagyjából megtartotta (az ünnepelt
színésznő szerelmével hazalátogat a vidéki, tóparti birtokra betegeskedő
bátyjához és művészi ambíciókat dédelgető fiához, a látogatás pedig alaposan
megkavarja az addigi viszonyokat), az idő szűke miatt azonban a karaktereknek
nemcsak a motivációja, de még a jelleme is homályban marad, egymással való
kapcsolatuk pedig csak jelzésértékkel villan fel.
Az Éjjelek
és nappalok legnagyobb problémája nem az, hogy elsikkad Mása (itt Alex)
alkoholizmusa, Trepljov/Eric-hez fűződő reménytelen szerelme és férjével
szembeni lenéző viselkedése, vagy hogy Nyina/Eva megrázó, végső nagymonológja
szűkszavú zavarosságával semmit sem magyaráz meg a korábbi és későbbi események
közül, sem az, hogy a doktor (Jean Reno) elveszíti legtöbb izgalmas vonását,
hanem hogy mindezek helyett nem kapunk semmiféle fogódzót, amelynek mentén
megfejthetnénk a hősöket. A végeredmény olyan, mintha az alkotó felsorakoztatná
a csehovi alakok ihlette sakkfiguráit, ám anélkül szedné le őket a tábláról,
hogy játszott volna velük. Rendezőnk ráadásul eltávolította az orosz drámában
csodálatosan működő, kifejező sirály-szimbólumot is, és amit helyette kapunk
(az új életre kelő sas motívuma), bár hasonlóan kidolgozott, a legnagyobb
jóindulattal tekintve is sántít, szigorúan nézve pedig teljesen életképtelen. A
csehovi csendes elkeseredettséget és finom iróniát ugyan az elsőfilmes rendező
többé-kevésbé élvezhető fekete humorba fordította, bár ez szerény vigasz az
értetlenül a fejét kapkodó néző számára.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 244 átlag: 5.66 |
|
|
|
|