|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziEgy tökéletes napHuber Zoltán
A
Perfect Day – spanyol, 2015. Rendezte és írta: Fernando León de Aranoa. Kép:
Alex Catalán. Zene: Arnau Bataller. Szereplők: Tim Robbins (B), Benicio Del
Toro (Mambrú), Olga Kurylenko (Katya), Mélanie Thierry (Sophie). Gyártó:
Mediapro / Reposado Producciones / TVE. Forgalmazó: Mozinet Kft. Szinkronizált. 106 perc.
Kötelet
szerezni nem különösebben nagy kihívás, kivéve mikor a balkáni polgárháború
kilátástalanul kusza útvesztőjében van szüksége rá az embernek. Nemzetközi
segélyszervezetnél dolgozó hőseink egy távoli bosnyák falu egyetlen kútjából
szeretnének egy felpüffedt hullát kihúzni, ám egy feje tetejére állt világban a
hétköznapi kihívások is szürreális tragikomédiává válhatnak. A háború örült
logikája bőven túl van a józan ész határain, a keserédes szatíra így jobb híján
a nevetés és az emberség ellenszereit kínálja.
Az
erőszakosan központosított diktatúrából egyre lazább föderációs demokráciává
változó Spanyolországban korántsem áthallások nélküli a délszláv helyzet
vizsgálata. Nem lehet elég sokszor elmondani, a toxikus szintre korbácsolt
nacionalizmus könnyen zsigerből feltörő gyűlöletet ébreszthet. Barátságos
szomszédok ugorhatnak egymás torkának, hogy aztán gondolkodás nélkül, vakon
pusztítsanak el mindent maguk körül. Spanyol alkotóinkat természetesen nem maga
a konkrét balkáni konfliktus, hanem az egyetemes emberi természet sötétebb és
fényesebb oldalai érdeklik.
A
nemzetközi sztárgárdával megspékelt produkció simán felveszi a versenyt a
hollywoodi mezőnnyel, a morbid riposztokat tekintve pedig felül is múlja őket.
A film kiállása hibátlan, a poénok menetrendszerűen érkeznek, a dráma és a
humor kényes egyensúlya csak pillanatokra borul meg. Bár a zenei aláfestés
többször tolakodó és a finálé felé haladva néhol fókuszát veszíti a történet, a
felvázolt helyzet gyilkos abszurditása hatásos. A kötél körüli huzavona szépen
fűzi egybe a road movie, romkomok és a háborús drámák különféle műfaji
szituációit, míg a neves színészek érezhető szenvedéllyel bújnak a
gyarlóságaikkal együtt hősiessé váló figurák bőrébe. Ha a háború menetét
érdemben nem is befolyásolhatják, makacsságuk és egészséges cinizmusuk
példaértékű.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 27 átlag: 4.81 |
|
|
|
|