|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziJátszmaKránicz Bence
The Call Up – brit, 2016. Rendezte és írta: Charles BArker. Kép: John Lee.
Zene: Tom Raybould. Szereplők: Morfydd Clark (Shelly), Chris Obi (Őrmester),
Max Deacon (Soxxx), Tom Benedict Knight (Marco). Gyártó: Red & Black Films
/ Stigma Films. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos.
90 perc.
Az utóbbi években mintha
szakadék nyílt volna a sci-fi kétféle megközelítése között. Az egyik oldalon
legalább százötvenmilliós költségvetéssel készülő hollywoodi adaptációk
(szuperhősfilmektől young adult-sikerekig), a másikon filléres indie-darabok
sorakoznak, amelyekben a tudományos-fantasztikus csavar hivatott piacképesebbé
tenni az egyhelyszínes, kevés szereplőt mozgató kamaradrámát (kartondobozból és
LED-lámpából barkácsolt időgépekkel például tele a padlás).
Utóbbi mezőnyben indul a
korábban mindössze egyetlen rövidfilmmel szerénykedő brit Charles Barker
nagyjátékfilmes bemutatkozása is, amely kivételesen nem az időugrós mozik
számát, hanem a VR-filmek kisebb, de szintén népszerű táborát gyarapítja.
Frappáns tömörséggel, már a főcím alatt megfogalmazott alaphelyzete szerint a
közeli jövőben egy cég megszállott gamereket
bérel fel, hogy teszteljék új játékát, de nem a monitor előtt görnyedve, hanem
valós időben és térben mozogva, virtuálisvalóság-szemüveggel a fejükön. Ami
játéknak indul, csakhamar élet-halál kérdése lesz, mikor kiderül, hogy spéci
sisakjuk a valóságban is kisüti a szimulációban elhulló résztvevők agyát. A
felismerés után beinduló, elcsépelt, de jól működtethető slasher-logika erejét
gyengíti, hogy egyik játékos sem elég rokonszenves ahhoz, hogy fikarcnyit is
törődjünk a sorsával – a hősök helyett a pincemély, elfúló hangon parancsolgató
őrmester lopja el a show-t. Bár szimpatikus, hogy Barker állítana valamit a
digitális fejlődés személyiségtorzító és testroncsoló hatásairól, semmi olyat
nem mond, ami ne lenne benne mondjuk Cronenberg eXistenZében, a légből kapott fináléval pedig kissé nevetségessé is
teszi magát. Hiába néhány impozáns látványelem, a Játszma leginkább egy HALO-epizód
hosszúra nyújtott átvezető videóját idézi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 5.27 |
|
|
|
|