|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziSzellemirtókZsubori Anna
Ghostbusters – amerikai,
2016. Rendezte: Paul Feig. Írta: Katie Dippold és Paul Feig. Kép: Robert D.
Yeoman. Zene: Theodore Shapiro. Szereplők: Melissa McCarthy (Abby), Kristen
Wiig (Erin), Leslie Jones (Patty), Kate McKinnon (Jillian), Chris Hemsworth
(Kevin). Gyártó: Columbia Pictures / Feigco Entertainment. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 117 perc.
Bár kalandműfajaiban
Hollywood az erős női karaktereket még mindig mellékszerepekbe száműzve tünteti
fel az emberfeletti képességekkel megáldott férfihősök mellett (Wonder Woman Batman Superman ellenben, vagy Jane a Tarzan legendájában), a tény, hogy egyre
több nő jelenik meg korábban kizárólag férfiak számára fenntartott
főhős-szerepekben (Star Wars: Az ébredő
Erő), valamint hogy gonosz antagonistából pozitív karakterré lépnek elő (Demóna) azt bizonyítja: a gyöngyvászon
Csipkerózsikája ébredezni látszik az álomgyár által rábocsátott hímsoviniszta
lidércnyomásból.
Paul Feig pályafutása
során eddig is következetesen nőkre osztotta a férfiak számára fenntartott
szerepeket: a Koszorúslányok
csattanós csajválasz a Másnaposok-ra,
a Női szervek rendhagyó buddy movie-ja a macsó spanokat spinékre
cseréli, A kém pedig az erősebb nemet
talán a legszexistább módon reprezentáló szuperkém helyett egy
önbizalom-hiányos szinglit avat hőssé. Miközben modernkori Évái vicces
amazonokként magasztosulnak fel, a teremtés koronái egyre brutálisabb kritikai
mélyütéseket kapnak: a 2016-os Szellemirtókban
ez a törekvés csak tovább erősödik. Az egyértelmű rendezői hitvallás nem csak a
hősök nemcseréjében jelenik meg, Feig krédója ennél jóval szellemesebb
ötletekben bővelkedik, kezdve az évszázadokon át elzárva tartott női
kísértettel, folytatva a hagyományosan hímtagot szimbolizáló fegyvereket
nyalogatva és „Olyan férfi vagyok, mint a fene” kiáltással harcba induló
hősnőkkel, egészen az (egyébként szuperhős-szerepkörben ismertté vált)
férfisztár karakterével bezárólag, aki a „buta szőke” kliséjének maradéktalan
megtestesítője lesz. Paul Feig a feminista Szellemirtók
megalkotásával a blockbusterek nagypályáján is bebizonyította, hogy joggal
tekinthető a modernkori álomgyár hercegének, aki a szúrós sztereotípiaerdőn
átverekedve igazságot szolgáltat szíve hölgyeinek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 6 |
|
|
|
|