|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziÜtközésSoós Tamás
Collide
– angol-német, 2016. Rendezte: Eran Creevy. Írta:
Eran Creevy és F. Scott Frazier. Kép: Ed Wild. Szereplők: Nicholas Hoult
(Casey), Felicity Jones (Juliette), Ben Kingsley (Geran), Anthony Hopkins
(Kahl). Gyártó: 42 / Automatik Entertainment / DMG Entertainment. Forgalmazó:
Big Bang Media. Szinkronizált. 89
perc.
Egyik
oldalon egy őrült, török Ali G (Ben Kingsley aktuális camp-alakításában), a
másikon egy Shakespeare-től idéző drogmogul (a németként is nagyon brit Anthony
Hopkins), kettejük kereszttüzében pedig a Love
Story szerelmesei. A helyszín: Köln, és az észak-vesztfáliai autópályarendszer,
a tét: a német drogbiznisz, plusz a veseelégtelenségben haldokló Juliette
élete, akinek műtétjét barátja azzal a pénzzel fizetné ki, amit a Hagen Kahltól
lopott drogokért kap Gerantól. Akciófilmnek álcázza tehát szerelmesfilmjét Eran
Creevy (Shifty, Üdv a mocsokban), aki azonban elfelejti felrakni az érzelmi
téteket: az egyórás, megszakítatlan autósüldözést katalizáló párkapcsolatot
csak egy gyorsmontázsban összegzi, frappáns párbeszédek és eljátszható
karaktermélység nélkül pedig a színészek között sem szikrázik fel a vászon.
Érzelmek hiányában az Ütközés halálos
iramban levezényelt autópornóvá gyorsul, ahol a csúcspontokat az egymásba
hatoló verdák látványa rajzolja ki, és az nyeri el a szőke pultoslány kezét,
aki tovább bírja az autós menetet. Creevy pedig majdnem olyan jól bírja, mint a
túlpörgetett 21. századi akcióesztétikát meghatározó Crank, csak a Neveldine–Taylor duó túlzásból merített iróniáját
CGI-mentes, Bourne-stílusú kaszkadőrmunkára cseréli, és hol hosszan egyben
tartott snittel (lásd a menekülést a Hagen Kahl-raktárból), hol kreatív autós-
és gyalogosüldözési koreográfiákkal teszi érdekessé a filmet, amelyben nem a
kispályás drogfutár szerelmének, hanem a rendezőnek drukkolunk, hogy egészen a
fináléig fenn tudja tartani a nyaktörő tempót. Ha a giccsbe fojtott szerelmi és
a nonszensz felé sodort gengszterszálat nem is, ezt a kitartó és kompromisszummentes
kocsizúzást lehet értékelni az Ütközésben,
ebben az amatőr videók nyersességét idéző, sallangmentes B-filmben, amely
kellemes egynyári kaland lehet mindazoknak, akik a Bourne-ban a politikát, a Halálos iramban-filmekben pedig a
hollywoodi nagyotmondást nem kedvelték.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 5.67 |
|
|
|
|