|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziRenegátokFekete Tamás
Renegades –
amerikai-francia, 2017. Rendezte: Steven Quale. Írta: Luc Besson és Richard
Wenk. Kép: Brian Pearson. Zene: Eric Serra. Szereplők: Ewen Bremner (Rainey), Charlie
Bewley (Stanton), J.K. Simmons (A tábornok), Sylvia Hoeks (Lara). Gyártó:
EuropaCorp / Belga Productions. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 105 perc.
A kalandműfaj egyik
legrégibb és legkedveltebb toposza a vélt vagy valós kincs utáni hajsza: a
MacGuffinként szolgáló zsákmány nem csupán az út kalandjainak szinte végtelen
számú és módú felmutatását kínálja, de a kapzsi és áruló emberi természet
lakmuszpapírját is beszínezi. A sorban így éppúgy megfér a Sierra Madréba tartó
Humphrey Bogart és csapata, mint Indiana Jones, akit jellemzően éppen a
keresett tárgy léptet át a fantasztikum területére. Ezen az alműfajon belül
már-már önálló leágazásnak tűnik az a néhány film, ahol valós történelmi és
földrajzi helyen és időben, egy valódi fegyveres konfliktus kellős közepén
indul másfajta csatába egy osztagnyi katona – ráadásul a cél minden esetben egy
rakomány arany, melynek létezése teljes mértékben bizonyítottnak is látszik. Az
1995-ben, a délszláv háború végén játszódó Renegátokban
egy csapat amerikai tengerészgyalogos ered egy több százmillió dollárt érő
kincs nyomába, melyet még a nácik raboltak el Franciaországból, és mely most
egy tó mélyén pihen.
Steven Quale még James
Cameron mellett kóstolt bele a filmkészítésbe, és öt közös munkájuk alatt több
szakmát is kipróbált – harmadik önálló rendezésén azonban mégis inkább a
forgatókönyvíró/producer Luc Besson hatása érződik. Az amerikai sikereket
gyermeki lelkesedéssel európaizálni, ezzel együtt pedig B-filmesíteni is akaró
Besson számára ezúttal az Öböl-háborúban játszódó Sivatagi cápák lehetett a minta. Ám David O. Russell filmje nem
csupán az egyszeri mozinézők, a készítők számára is csupán távoli emlék lehet:
szűk marokkal mért erényeit ugyanis már nem sikerült átmenekíteni. Hőseink
egytől-egyig aranyszívű férfiak, akik már az első pillanatban természetesnek
veszik a fitfti-fifti osztozást maguk és a bosnyák nép között, és végig e
szerint is cselekednek. A fordulatokban meglepően szegény történetben az írói
tanácstalanság jeleként feltűnik még antagonistaként egy gonosz szerb tábornok
is, akinek sorsa egyetlen, felülről jövő gombnyomás következtében végeztetik
be. Az ötlet és a szándék hiánya azonban még az arany fényénél is erősebben
csillog.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|
|
|