|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziVolt egyszer egy SzíriaBarkóczi Janka
Insyriated – belga-libanoni, 2017. Rendezte és írta: Philippe Van Leeuw. Kép: Virginie Surdej. Zene: Jean-Luc Fafchamps. Szereplők: Hiam Abbass (Oum Yazan), Diamand Bou Abboud (Halima), Juliette Navis (Delhani). Gyártó: Altitude 100 / Films Boutique / BE TV. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 85 perc. Az örökkévalóságba nyúló szíriai polgárháború
minden fájdalma és monotóniája egyetlen lakásba sűrűsödik. A szebb napokat
látott damaszkuszi otthon terei és tárgyai szinte ontják magukból a
kilátástalanságot és a szorongást. A kamera riadtan szalad szobáról szobára, és
mindenhol egykor harmóniában élő családtagokba és átmenetileg ide menekült
idegenekbe botlik, akik kényszerű egymásra utaltságban próbálják túlélni a
környéken zajló súlyos harcok átvonulását.
Philippe Van Leeuw, aki
operatőrből lett rendező, mesterien megalkotott, hosszú felvételekre komponálja
meg a kamarajáték jeleneteit, melyekből egyszerre árad a rendkívüliség és a
banalitás. A képfolyam a lakásban szinte teljesen magukra maradt nők körül
kering, akiket a régió ragyogó tehetségei formálnak meg. A tér és a történet
középpontjában a nálunk leginkább talán a Citromfából
ismert sztár, a ház kemény úrnőjét alakító izraeli arab Hiam Abbass áll, aki az
utolsó pillanatig ragaszkodik ahhoz, amit egy élet kemény munkájával
megteremtett. A szikár vonású Abbass minden rezdülése végsőkre elszánt és
hiteles, benne egy érett, nagy színésznőt látunk a karrierje csúcsán. A pályája
elején álló fiatal libanoni díva, Diamand Bou
Abboud szintén a szemünk előtt, megrázó módon válik egyik pillanatról a másikra
törékeny kamaszlányból traumatizált asszonnyá.
A konyha, nappali és hálószoba falai közé szűkült
világba kintről csak az átrepülő helikopterek, robbanások és gépfegyverek zaja
szűrődik be, mégis minden pillanatban érezzük a veszély valóságát. Bár a Volt egyszer egy Szíria távolról sem
tökéletes film, a zenehasználat például olykor tolakodó és keresett, mégis
jeges kíméletlenséggel villant fel valamit abból a borzalomból, mely a lakásban
és a lakáson kívül élőket egyszerre nyomasztja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|