|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDGyilkolj vagy meghalszBenke Attila
Keep Watching – amerikai, 2017. Rendezte: Sean Carter. Szereplők: Bella Thorne, Chandler Riggs, Natalie Martinez. Forgalmazó: Sony. 89 perc. Manapság mindenütt
megfigyelhetnek minket a digitális technika eszközein keresztül. Ez a
tapasztalat szorongást kelt a XXI. század emberében, akinek félelmei sok
kortárs horrorban (Kocka-filmek, a Fűrész-sorozat, A gyilkos szoba, Death Tube-filmek)
válnak valóra borzalmas kínzások és gyilkosságok formájában. A tavaly
Halloweenre időzített Gyilkolj vagy
meghalsz is korunk technoparanoiájára alapoz, és a csapdahorrort próbálja
elegyíteni a home invasion-thrillerrel.
Az
elsőfilmes Sean Carter horrorjának főszereplői egy idillinek nem nevezhető
család tagjai. Jamie lázadó tinédzseréveit éli, szexuális kibontakozása miatt
retteg a terhességtől, és édesapja, Adam új barátnőjével, Oliviával sem jön ki.
A széthúzó családot azonban kényszerűen összekovácsolja a Terror nevű gyilkos,
aki az otthonukat megfigyelő Alkotó parancsára tör rá Jamie-ékre, és hacsak meg
nem ölik, a Terror fog végezni mindenkivel.
A Gyilkolj vagy meghalsz szolgaian
reprodukálja a tipikus slasherek fordulatait, és arcátlan módon lemásolja a Fűrész-filmek motívumait (a technika
révén mindenható antagonista, kegyetlen feladatok, egymás ellen fordított
áldozatok), ami miatt kiszámítható a cselekmény. Sean Carter művének
különlegességét önreflexiója adja, melyet amúgy már a Cannibal Holocaust elsütött kicsit más formában. Ugyanis az Alkotó
és csapata azzal foglalkozik, hogy rejtett kamerákkal szerelik fel a házakat,
majd a Terror segítségével beindítják az „élő filmet”, melyet olyan izgalmasan
vágnak össze online nézőik számára, hogy azok tényleg fikciónak hiszik az
egészet. Ezzel a film készítői kiválóan megragadják digitális korunk másik nagy
problémáját: annyi rémhírt, álhírt és fiktív borzalmat látunk ömlesztve az
internetes videómegosztókon, hogy könnyen közömbössé válhatunk embertársaink
szenvedéseit látva. Kár, hogy Carter és társai bátortalanok voltak, és a film
felütésének áldokumentarizmusát nem merték következetesen végig vinni. Így mi,
a Gyilkolj vagy meghalsz nézői nagyon
is tudatában vagyunk annak, hogy Sean Carter műve olcsó fikció, sablonos
slasher.
Extrák:
Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|