|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziTaxi 5Huber Zoltán
Taxi 5 – francia, 2018. Rendezte:
Franck Gastambide. Írta: Luc Besson, Stéphane Kazandjian és Franck Gastambide.
Kép: Vincent Richard. Szereplők: Franck Gastambide (Sylvain), Malik Bentalha
(Eddy), Bernard Farcy (Gibert), Edouard Montoute (Alain), Sand Van Roy (Sandy).
Gyártó: EuropaCorp / T5 Production. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 104 perc.
A globálisan piacképes
európai kommerszfilm újrakalibrálásával Luc Besson a rókabőr-gyártást is fix
pályára állította. Igaz, húsz évvel az áramvonalas első és tizeneggyel a
lefulladó negyedik után az újabb fehér taxit talán ő maga sem látta jönni. Bár
az eredeti alkotógárda (néhány mellékszereplőt leszámítva) messzire elkerülte,
az ötödik kör többé-kevésbé a sokadik újrafelhasználástól elvárható minimumot
hozza. A már alapjáraton is túlpörgetett gall akcióvígjátékot a suttyóhumorban
utazó, hazai pályán kimondottan népszerű Franck Gastambide porolta le. Az
író-rendező-főszereplő az első rész kedélyesen nacionalista rendőrfricskáját
ízléstelen gegekkel, a ripacskodás jellegzetesen francia válfajával és némi
finomhangolással meséli újra.
A Ferraris rablóbanda
után nyomozó, botcsinálta marseilles-i páros története amolyan aranyfogú taxishiénaként
törtetve térdig gázol a kutyagumiban és a hányásban, a szélvédőre tapadó
farpofák mögött néha azért megcsillan a fény. Kapunk például egy tényleg vicces
éttermi jelenetet és Gastambide a legendás Peugeot csomagtartójában is
becsempészi az arabokat és kisnövésűeket fetisizáló különös szerzői világát.
Elsősorban a célközönség közvetlen igényeit szolgálja ki, de a verbális
kakaskodás és a menetrendszerű autópornó mögött nemesebb szándékok is
felsejlenek. A főhőst leszámítva Marseille városában minden őslakos francia
agyatlan kretén, az ész és a szépség birtokosai kizárólag a bevándorlók
leszármazottai. Az Uber szabadlelkű sofőrjei, az összetartó, mindent megoldó
kedves zsiványok legyintve kerülgetik a visszataszító, botladozó idiótákat. A
cél világos, a káros előítéleteket ellenkező előjelű sztereotípiákkal
felszámolni kívánó módszer mégis bizarr. A kitartó rajongókat az efféle
ellentmondások és bárdolatlanságok a legkevésbé sem zavarják. Megkapják, amiért
jöttek és még mindig vannak annyian, hogy a hatodik fuvarjuk is biztosítva
legyen.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|