|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziHárom hegycsúcsKovács Patrik
Drei Zinnen –
német-olasz, 2017. Rendezte és írta: Jan Zabeil. Kép: Axel Schneppat.
Szereplők: Alexander Fehling (Aaron), Bérénice Bejo (Lea), Arian Montgomery
(Tristan). Gyártó: Echofilm / Rohfilm. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 94 perc.
Szemlátomást
kimeríthetetlenek a szövevényes apa-gyermek kapcsolatokat bemutató
mozgókép-históriák: ezt ékesen bizonyítja az is, hogy átívelik a fél
filmtörténetet. Legyen szó akár neorealista művészfilmről (Biciklitolvajok), családi melodrámáról (Kramer kontra Kramer) vagy túlfűtött akcióthrillerről (Fehér éjszaka), látható, hogy az
apaszerep ellentmondásait kiaknázó mozik családfája mennyire szerteágazó. A Három hegycsúcs egy pillanatig sem
viszonyul felforgató módon a tematikához, hiszen unalomig ismert családi
válsághelyzetet exponál. Lea gyermekével, Tristannel és újdonsült élettársával,
Aaronnal idillinek ígérkező kirándulást tesz az olasz Dolomitokba, ám a friss
hegyi levegő indulatos viszályt gerjeszt a kisfiú és nevelőapja között.
Kettejük egyre vehemensebb pszichológiai hadviselése egy balul sikerült túra
során éri el csúcspontját: Aaron komoly sérülést szenved, ráadásul a
leereszkedő ködben szem elől téveszti mostohafiát, s így mindkettejüket túszul
ejti a fagyos hegyvidék.
Innentől a Három hegycsúcs hagyományos
túlélőthrillerbe fordul át, ám Zabeil oly hosszan érleli a műfaj által
megkövetelt konfliktust, hogy mire az valóban beizzik, elapad a feszültség. Az
opusz sokkal izgalmasabb az ezt megelőző egy órában: nemesen konzervatív,
lassan építkező családi melodráma pereg előttünk, melyet nem is a – sokszor
banális – dialógok, hanem a kölcsönös meg nem értettséget kidomborító
változatos motívumok éltetnek. Csalódást okoz viszont, hogy a felvetett
problematika túl általános, így néhol olybá tűnhet, mintha egy zöldfülű
családterapeutáknak szánt oktatófilmet látnánk. És bár a színészek az erősen
tipizált karakterek bőrében is brillíroznak, Az igazi törődés című norvég mozi sokkal hitelesebb gesztusokkal
tolmácsolta ugyanezt a témát a közelmúltban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|