|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziKszi, SimonKránicz Bence
Love, Simon – amerikai, 2018.
Rendezte: Greg Berlanti. Írta: Becky Albertalli regényéből Isaac Aptaker és
Elizabeth Berger. Kép: John Guleserian. Zene: Rob Simonsen. Szereplők: Nick
Robinson (Simon), Josh Duhamel (Jack), Katherine Langford (Leah), Logan Miller
(Martin), Jennifer Garner (Emily). Gyártó: New Leaf / Fox 2000 / Twisted Media.
Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 112 perc.
A nehezen értelmezhető
magyar címben bizonyára a „köszi” szócska álfiatalos kamuszlengjét olvashatjuk,
pedig Simon, a nagykamasz főhős élethelyzetében nincs sok köszönet: egy ideje
már tudja magáról, hogy meleg, de nem mer színt vallani, amikor pedig
névtelenül levelezni kezd egy másik meleg fiúval, az e-mailjeibe beleolvasó
osztálytársa zsarolni kezdi őt. A gimis konfliktusokkal körülbástyázott
identitásdráma lényege éppen az, hogy a központi coming-out történet nem bonyolult szerkezetű művészfilmben (Métely) vagy európai érzékenységű
midcultban (Szólíts a neveden)
bontakozik ki, hanem a fősodorbeli iskolai tinifilmek műfajában tartva,
folyosói szekrénysorok és pirospoharas házibulik díszletei között.
Az „első mainstream
meleg tinifilmként” reklámott Kszi, Simon
azért tekinthető sikeres vállalkozásnak, mert a címszereplő homoszexualitását
leszámítva tökéletesen átlagos darabja műfajának: alkotói pont annyi ironikus
kikacsintást és popkulturális utalást engednek meg maguknak, amennyi John
Hughes óta kötelező, a főhős baráti társasága megfelelően sokszínű abban az
évben, amikor a Fekete Párduc minden
idők bevételi rekordjait dönti meg Amerikában, a titokzatos levelezőpartner
utáni nyomozás pedig azt a plusz krimiszálat csempészi a történetbe, amely
nélkül egy egyszerű gimnáziumi tinifilmet már ingerszegénynek találnánk. A
rendezői pályáját a Barátságpróba
queer kisvárosi tablójával kezdő, majd a DC szuperhősös tévésorozatait
felügyelő Greg Berlanti ideális választás Becky Albertalli 2015-ben megjelent
regényének feldolgozására: a téma iránti személyes elkötelezettsége süt a
vászonról, stílusa viszont középutasan láthatatlan. Nincs itt semmi látnivaló,
ez csak egy átlagos tinifilm meleg főhőssel – mindaddig, amíg az ilyesmi mégsem
átlagos, a Kszi, Simon nemcsak
rokonszenves, de valamelyest fontos is tud maradni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|