|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDA bátrak háborújaKovács Patrik
USS Indianapolis: Men of
Courage – amerikai, 2016. Rendezte: Mario Van Peebles. Szereplők: Nicolas Cage,
Tom Sizemore, Thomas Jane. Forgalmazó: Bontonfilm. 128 perc.
Az amerikai
haditengerészet nehézcirkálóját, a USS Indianapolist – mely Truman elnök titkos
parancsát teljesítve az első éles bevetésre szánt atombomba alkatrészeit
szállította Tinian csendes-óceáni szigetére – 1945 nyarán elsüllyesztette egy
japán tengeralattjáró. Az áldozatok napokon át hánykolódtak a nyílt tengeren, s
nem csupán a növekvő víz- és élelemhiánnyal kellett dacolniuk, de a mélyben
emberhúsra éhes cápák garmadája várta őket. Az 1200 fős legénység csupán
negyede élte túl a vérfagyasztó tortúrát. Mario Van Peebles A bátrak háborúja című darabja a hírhedt
katasztrófa mozgóképes mementója kíván lenni, és bár témaválasztása súlyos, sőt
némiképp még eredeti is – a tragédiát mindössze egyetlen tévéfilm dolgozta fel
negyedszázaddal ezelőtt –, az anyagkezelésről mindez már korántsem mondható el.
Sajnos a rendező
képtelen ésszerűsíteni a sok helyütt túlírt, s egyébiránt is obskúrus
forgatókönyvet: A bátrak háborúja unalmas
B-movie, melynek cselekménye ólomlábakon halad előre még annak ellenére is,
hogy a műfaji orientáció legalább háromszor térül el a kétórás játékidő során.
Filmünk kezdetben szívszaggató melodráma és háborús akciófilm kevercse, hogy
középtájon enyhe horrorral fűszerezett túlélőthriller váljék belőle, a zárlat
pedig velős bírósági drámába forduljon. Van Peebles hatástechnikai szempontból
is kudarcokat halmoz: az akciójeleneteket a nyers, félkész CGI-technika teszi
hamissá, míg a cápatámadások hevenyészve építgetett feszültségét a gépiesen
ismétlődő, ezért teljesen izgalommentes sokkeffektek döntik romba. A mozi
szakajtónyi karakterrel zsonglőrködik, de egyikben sincs lehetőség mélyre ásni,
viszont nem marad el a Michael Bay Pearl
Harborjából kölcsönzött, kliséktől hemzsegő szerelmi háromszög-helyzet. A
dramaturgia súlypontozása is egyenetlen, ami egyebek mellett azért is probléma,
mert McVay kapitány (Nicolas Cage) peréből kellő figyelemmel igazán érdekfeszítő
aspektust lehetett volna formálni. Az alkotók bizonyára arra alapoztak, hogy az
Indianapolis-eset kollektív emlékezetbeli beágyazottsága viszonylag nagy, és a
kiváló alaptéma majd szárnyakat ad a produkciónak. Tévedtek. Aki az események
valóban minőségi játékfilmes reprezentációjára kíváncsi, az továbbra sem tehet
egyebet, minthogy újranézni Spielberg klasszikusának, A cápának hátborzongatóan zseniális csúcsjelenetét, melyben a
veterán matróz, Quint (Robert Shaw) eleveníti fel a szomorú sorsú hadihajó
históriáját.
Extrák: Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|