|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziPusztítóVarró Attila
Destroyer – amerikai, 2018.
Rendezte: Karyn Kusama. Írta: Phil Hay és Matt Manfredi. Kép: Julie Kirkwood.
Zene: Theodore Shapiro. Szereplők: Nicole Kidman (Erin), Sebastian Stan
(Chris), Toby Kebbell (Silas), Tatiana Maslany (Petra), Jade Pettyjohn
(Shelby). Gyártó: 30West / Automatik Entertainment. Forgalmazó: Big Bang Média
Kft. Feliratos. 123 perc.
Kész csoda, hogy a film
noir az egyetlen hagyományos férfizsáner, amely eleddig elkerülte a 2010-es
évek Álomgyárának általános női revízió-hullámát: a bemocskolódott, sarokba
szorult Fehér Férfi és a kemény, céltudatos Femme Fatale páros bukástörténetére
épülő műfaji modellben elég áthelyezni a hangsúlyt az utóbbira és minden egyéb
módosítás nélkül foroghatnak a Kettős
kárigény és Angyalarc női
remakejei. Karyn Kusama pontosan ezt teszi, a Pusztítóban mintha csak átültetné a Gyilkosok szüzséjét a „rogue cop”-noirok történetsémájába,
felcserélve a nemi felállást: mialatt Los Angeles-i rendőrnője, Erin a jelenben
nyomozást folytat egy sok évvel korábban elbaltázott bankrablás szociopata
bandavezére után, a múltbéli szálból kiderül, hogyan épült be hajdani
zsarutársával, Chris-szel a bandába és csábította át a férfit a sötét oldalra,
amely azóta is feltartóztathatatlan erővel roncsolja testét-lelkét, karrierjét
és magánéletét.
Túl a bűnügyi
bukástörténeten, ravasz flashback-struktúrán és femme fatale-főhősön, Kusama
sokat megőriz választott műfaja eredendő (melo)drámai jellegéből is: sikeres
rémfilmjei (Ördög bújt belé, Meghívás) szatirikus hangnemétől
visszatér korai bokszdrámája, A bunyós
csaj komorabb tónusához és rögrealizmusához. Komótos neo-noirja minden
jelenetében a hősnő felőrlődött személyiségéről mesél, legyen szó brutális
ügyvédverésről, kamaszlánya neveléséről vagy akár a vágyott információért egy
haldokló bűnözőn végzett kézimunkáról. A Pusztító
Nicole Kidman leamortizált vonásaitól a kifejező Los Angeles-i
gettóhelyszínekig precíz térképet rajzol a kortárs noir kilátástalan, nyomorúságos
és minden romantikus árnyalatot nélkülöző világáról – időnként modoros (orosz
rulett a bandában), helyenként húsba vágó (bunyó az étteremben), amolyan fekete
bárány Michael Mann és Kathryn Bigelow búbánatos frigyéből.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|