|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz örökösnőPazár Sarolta
Toppen av ingenting –
svéd, 2018. Rendezte és írta: Måns Månsson
és Axel Petersen. Kép: Mans Mansson. Zene: Axel Boman, Tom Skinner. Szereplők:
Léonore Ekstrand (Nojet), Christer Levin (Lex), Christian Saldert (Chris), Olof
Rhodin (Mickey), Don Bennechi (Don). Gyártó: Flybridge. Forgalmazó: Cirko Film.
Feliratos. 88 perc.
A tavalyi Berlinale
versenyprogramjában debütált Az örökösnő
a fesztivál koncepciójába vélhetően politikai-társadalmi kérdésfelvetései miatt
került be, holott a történet pont az egyén társadalmi problémáktól való elidegenedésére
fókuszál. Sőt, mintha a svéd rendezőpáros, Axel Petersen és Måns Månsson szilárd koncepciója a bizarr undorkeltés
lett volna groteszk feketekomédiájuk elkészítésekor. A hatvannyolc éves
Nojet évtizedek óta spanyol tengerparti apartmanjában tengeti életét, amikor
azonban apja meghal és megszűnik az általa biztosított havi apanázs, az idős nő
kénytelen visszatérni Svédországba, hogy elegyengesse a luxusjövőjét biztosító,
frissen megörökölt stockholmi társasház bérleti viszonyait. Csakhogy féltestvére
és unokaöccse már gondoskodtak a házban lakó bevándorló családok és egyedülálló
anyák megsarcoltatásáról és létbizonytalan helyzetük kihasználásáról.
Amint Nojet rádöbben,
hogy veszélyben van leendő dúsgazdagsága, és rokonai sarokba szorítják, hogy továbbra
is ők fölözhessék le a feketén kiadott lakások bevételét, a film azon nyomban
helyszínt, hangulatot és ritmust vált és maga mögött hagy minden addigi logikát
is. Nojet vidéki farmon eltöltött napjait a Molotov-koktél gyártás,
géppuskákkal lövöldözés és a tanyasi tyúkok tökéletes tojása fölötti áhítat
teszi ki, majd visszatér Stockholmba, hogy mindenkorra megoldja az örökség
problémáját. Månsson már-már nagyítóként
használt kamerájával zavarba ejtően közelről vizsgálja az emberi szőrtüszők, a
tetovált szemöldökök és a pólusok visszataszítóságát, amivel tovább gerjeszti a
nézői ellenszenvet a film összes szereplője iránt. Ám ebbe a viszolygásba
faramuci módon mégiscsak beszüremkedik az esztétikum, ami nem ereszti a
tekintetünket.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|