|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
Láttuk mégSzürke, MerciCsillag Márton
Kusturica és Almodóvar találkoztak a jugoszláv tengerparton és megbeszélték, hogy közösen forgatnak egy filmet. Lesz benne punk-rock zene hatalmas hang- és hajfesték-szórókkal, fegyveres keménylegények és lágy drogok, szerelem és halál, igazság és módszer. Tervükből nem lett semmi, mert közben kitört a délszláv háború, így a kitalált hősök kénytelenek voltak végleges forgatókönyv nélkül nekivágni a Nagy Rendezők által hézagosan kijelölt útnak. Suzana (Aleksandra Balmazovic) rendhagyó belgrádi lány: egy fekete zeneipari szakmunkástól vár gyereket, de összeszólalkozik katonatiszt apjával, ezért úgy dönt, a magzatelhajtásig hátralévő két hétben Dubrovnikban piheni ki magát. Fel is veszi az útszélen stoppoló lányt egy színvak bosnyák kamionsofőr, aki egy piros (szerinte szürke) Mercedes teherkocsi volánjánál ül. Ratko (Srdjan Todorovic) három évet ült sorozatos kamionlopásokért, éppen most szabadult a börtönből, és nem is sejti, micsoda kalamajkába sodorhatja őt a bolondos Suzana. Hőseink misztikus-realista utazása színes-érzelgős road-movie háború és béke, gyűlölet és szerelem, valamint Szerbia és Horvátország határán – a megismerés és megértés színesen illusztrált tankönyvi példája. A forgatókönyvíróként már egy évtizede aktív Srdjan Koljevic első rendezése kompakt kis darab, a történet felvezetésében prezentált metaforikus leszámolást Scorsese és Tarantino is megirigyelné, a színészvezetéssel sincsenek gondok (főleg ami a sofőrt illeti), csak éppen a történet szövete zsúfoltabb egy matyó hímzésnél. Történelem- és létösszegző vígjátékot készíteni hálás és fontos feladat, csak a stílusidézetekkel kell csínján bánni – hiszen valószínűleg Kusturica és Almodóvar is összeveszett volna a huszadik oldal után.
Szürke, Merci
Sivi kamion crvene boje – szerb-montenegrói–német–szlovén, színes, feliratos, 2004. Rendezte és írta: Srdjan Koljevic. Kép: Goran Volarevic. Szereplők: Srjdan Todorovic (Ratko), Dragan Bjelogrlic (Svabo), Aleksandra Balmazovic (Suzana), Bogdan Diklic (Pop). Gyártó: Komuna – E-Motion – Thoke Moebius. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 95 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1145 átlag: 5.54 |
|
|
|
|