KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/július
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Madár a tükörben
• Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
• Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
• Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
• Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
• Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában

• Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
• Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők

• Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
• Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
• N. N.: Mediawave ’99 díjlista

• Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
• Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
• Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú

• Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
• Galambos Attila: Slam
• Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
• Ádám Péter: Kegyetlen játékok
• Köves Gábor: Pókerarcok
• Mátyás Péter: A légiós
• Korcsog Balázs: Briliáns csapda
• Kömlődi Ferenc: A múmia
• Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Requiem a krimiért

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Adventureland – Kalandpark

Vízer Balázs

Adventureland – amerikai, 2009. Rendezte és írta: Greg Mottola. Kép: Terry Stacey. Szereplők: Jesse Eisenberg (James Brennan), Kristen Stewart (Em Lewin), Kelsey Ford (Arlene), Michael Zegen (Eric), Ryan McFarland (Brad). Gyártó: Sidney Kimmel / This Is That. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 107 perc.

 

Nehéz ma olyan amerikai vígjátékra beülni, amely ne viselné magán Judd Apatow jól felismerhető kézjegyét, és a szomorú helyzet az, hogy minden önismétlés és modorosság ellenére még mindig ez a jobbik verzió.

Az egyre több csatlakozási ponttal rendelkező Apatow istálló már-már iparszerűen ontja magából az újabb munkákat, arra az egyszerű igazságra építve, hogy egy klasszikus felépítésű romantikus vígjáték is lehet erősen profán, és nincs azzal semmi baj, ha a főhős túlsúlyos, kifejezetten lúzer alkat, vagy erős lábszaga van.

Az Adventureland főszereplője történetesen a vesztes kategória, amin nincs is mit csodálkozni, hiszen a rendező a vicces nevű – és ezúttal Apatow nélkül ügyködő - Greg Mottola, aki a Superbaddel már ért a helyüket kereső, ügyetlen tinikhez, és aki most saját fiatalkori emlékeiből építkezett. Hősünk, James a nyár elején azzal a kellemetlen hírrel szembesül, hogy szülei anyagi helyzete miatt kénytelen megkeresni az egyetemrevalót, így egy lerobbant vidámparkban vállal munkát. Itt mindenféle figurával találkozik, köztük a vagány, mégis bájos Emmel, aki pont az ideális lány lenne számára, ha nem lenne neki egy pici, de csúnya titka. Az „életem legnyarabb szara” motívum ugyan nem éppen új ötlet a szakmában, a felnőtté válás keserédes kínja viszont megunhatatlan mozis klisé – függően attól, hogy ki mit hoz ki belőle. Mottola szerethető karakterekkel dolgozik – köztük van Apatow egyik kedvence, Bill Hader is -, a vidámpark pedig remek háttér a történethez, ám a helyzetek sablonosak, a sztori tempótlan és meglepetésmentes, egyedül a női főszereplő, Kirsten Stewart csillant meg valamit abból, hogy milyen is elkeseredett tininek lenni egy pocsék nyáron. És némi filmtörténeti csemege a végére: hőseink első közös autókázása során a Monroeville Mall kivilágított emblémája mellett hajtanak el: ez volt Romero 1978-as Holtak hajnalának fő helyszíne.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/07 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9822