KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/november
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : 2019 Filmodisszeia Jubileumi Filmvilág-est
• (X) : Emberi jogok fesztiválja Budapest Center for Resource Management
• A szerkesztőség : Nyolcvanöt éves Illés György
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Grunwalsky Ferenc: Az a bizonyos kép ott a falon... Tévé a romokban
• Muhi Klára: Helyzet van Beszélgetés a filmszakmáról
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szentek, szajhák, világvége Velence
VÁROSVÍZIÓK
• Bikácsy Gergely: Romlott húsok Rómája „Élettől duzzadó temető”
• Győrffy Iván: A tükrök városa Velence-filmek
TITANIC
• Varró Attila: Sifré-kódexek
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Bio-monitorok
• Herpai Gergely: Halál játékból Exitus CD ROM-ra

• Schubert Gusztáv: Napóleon a fiókban
• Forgách András: Kubrick karácsonya Tágra zárt szemek
• Takács Ferenc: Életre-halálra: dráma a bíróságon Tárgyalótermi klasszikusok
• Bodolai László: Törvénytől sújtva Tárgyalótermi filmek
• Ludassy Mária: Vérvád Ausztráliában Sikoly a sötétben
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Bölcsészek köve Az Alkimista és a Szűz
LÁTTUK MÉG
• Kömlődi Ferenc: New Rose Hotel
• Harmat György: Csodás álmok jönnek
• Máriássy Vanda: Lottózsonglőrök
• Nevelős Zoltán: Mocskos zsaruk
• Békés Pál: Dilisek vacsorája
• Mátyás Péter: Oltári nő
• Korcsog Balázs: Állj, vagy jövök!
• Köves Gábor: Fergeteges forgatás
• Tamás Amaryllis: Párosban a városban
• Pápai Zsolt: Három évszak
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Szuszinka

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

9-es terv a világűrből

Alföldi Nóra

Plan 9 From Outer Space – amerikai, 1959. Rendezte: Edward D. Wood Jr. Szereplők: Lugosi Béla, Tor Johnson, Vampira. Forgalmazó: Fórum Home Entertainment. 75 perc.

Ed Woodot egyetlen filmbarátnak sem kell bemutatni, valószínűleg a legszofisztikáltabb műélvezők is hallottak már mendemondákat róla, és főművéről, minden idők legrosszabb filmjéről. 1994-ben Tim Burton pazar biopickel keltette életre hungarocell sírjából a hírhedt auteurt, ami utánEdward D. Wood Jr. munkássága oktatási tananyag lett, neve pedig fesztiválokat fémjelez.

A jelenség hívószava a „camp”; az 1959-es 9-es terv a világűrből valóban borzasztóan rossz film, olyannyira, hogy szemkápráztatóan éktelen hibái csak a javát szolgálják. Már a történet is rendkívüli izgalmakat ígér, a cím a földünkre látogató űrlények agyafúrt inváziós stratégiáját fedi: ha az élőket nem tudják irányításuk alá vonni, akkor a szuperképességeik segítségével feltámasztott holtakkal próbálkoznak. Az egymást érő hajszák feszültségét a folytonossági problémák teremtik meg (a jelenetek általában éjszaka kezdődnek a füstgéppel ködösített műtermi díszletben, a következő snitt pedig már nappali szabadtéri felvételben folytatódik), a rémületkeltést a három élőhalott – a svéd ex-díjbirkózó Tor Johnson, a jobb napokat látott horror-host Vampira, és a forgatás előtt elhunyt Lugosi Béla (állandó dublőre Tom Mason – a direktor nejének csontkovácsa) – semmittevése garantálja. A lenyűgöző látványelemeket archívumok vágóasztalairól lopott híradófelvételek és jól látható zsinórokon képeslapok elé lógatott játék-csészealjak gazdagítják. Ezeket a frappáns megoldásokat aranyat érő, következetlen dialógok, valamint redundáns, képzavarokkal tarkított lírai narráció koronázza – mely végképp minden kételyt eloszlat afelől, hogy egy kiadós mozi összerakásához valójában csak megszállott (és megható) lelkesedés szükségeltetik.

Extrák: Ritka, hogy egy film értékét a kiadvány is emeli. A lemezen a film két verzióban is szerepel, az eredeti fekete-fehér változat és az 1996-ban beszínezett verzió, külön kiegészítő azonban a többféle hangsáv, köztük Varga Zoltán értő audiokommentárja, valamint a sajátságos esztétikát tovább fokozó amatőr – a forgalmazó munkatársai által készített – szinkron.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/02 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10067