KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/március
KRÓNIKA
• N. N.: Új Budapesti Tizenkettő
• N. N.: Képtávíró
• (X) : III. Laterna Magyar Filmhét

• Bikácsy Gergely: A vétlen kamera Bresson filmszázada
• Schubert Gusztáv: Történelem a föld alatt magyar film, magyar krónika
• Jeles András: Büntető-század-napló
• Lengyel László: Csendőrvilág Magyarországon Kakastollas filmek
• Margócsy István: A kép-mutogató A napfény íze
• Tamás Amaryllis: Misszió Rabostóban Beszélgetés Ember Judittal
• Király Jenő: Szép remények, elveszett illúziók Multiplex esztétika I.
• Varró Attila: Árvák a tájfunban A kilencvenes évek tajvani filmjei
• Bori Erzsébet: Ázalék A lyuk
• Karátson Gábor: Tájkép-mozi A bábjátékos
• Köröspataki Kiss Sándor: Puszán, az elszánt Ázsiai filmek fesztiválja
MÉDIA
• Sós B. Péter: Megafúzió: mi változik? Az AOL és a Time Warner

• Zalán Vince: Otthontalanok otthona: filmtöténet Filmnapló
KÖNYV
• Horányi Özséb: Jeltan félmúltban Szilágyi Gábor: elemi KÉPtan elemei
KRITIKA
• Báron György: Káromkodások kora Anyád! A szúnyogok
• Galambos Attila: Jószándékal kikövezve Rosszfiúk
• Hirsch Tibor: Keresd a nőt, aki keres! A mi szerelmünk
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Isteni játék
• Báron György: Isten látja lelkem
• Hungler Tímea: A függőkert
• Békés Pál: Mindenütt jó
• Takács Ferenc: Egy sorozatgyilkos nyara
• Tamás Amaryllis: A 200 éves ember
• Kis Anna: Kettős kockázat
• Sárdy Richárd: Pár-baj
• Köves Gábor: A csontember
• Varró Attila: A szörny
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hullámvasút

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Lázongó ifjúság

Csillag Márton

Youth in Revolt – amerikai, 2009. Rendezte: Miguel Arteta. Szereplők: Michael Cera, Jean Smart, Mary Kay Place. Forgalmazó: Ablo. 86 perc.

C. Douglas Payne a tengerentúlon klasszikus könyvsorozatának cselekményét kevéssel születése után, 1994-ben elenyésző sikerrel állították színpadra, majd az évtized végén televíziós sorozatot szerettek volna készíteni belőle, ám a pilot epizód után folytatásra már nem került sor. Az abszurd fikció és a pikareszk regények vonzásában alkotó Payne „gyermeke”, Nick Twisp talán éppen azért találta nehezen az utat más médiumok szélesebb közönségeihez, mert maga a szerző sem szokványos formában tudósított az átlagosnál magasabb intelligenciájú serdülő amerikairól: a szüzesség átka és a számára kényelmetlen társadalmi konvenciók ellen küzdő Nick figurája sajátos, alkalmi irodalmi stílust kívánt meg, mely papíron életképes, de vásznon már veszít hitelességéből, nehezen reprodukálható. Apropó reprodukció: a múlt évtizedben egy olyan alkotói közösség került a figyelem középpontjába Hollywoodban, mely évről évre készít újszerű, releváns kérdéseket boncolgató vígjátékokat, az ideáltipikustól fizikai értelemben távol álló hősökkel a főszerepben.

A fenti Apatow-klán köpönyegéből bújt elő Michael Cera, filmünk Twispje, aki figyelemreméltó filmográfiája (Superbad; Juno; Dalok ismerkedéshez) alapján maga is a reprodukció lelkes híve, hiszen filmről filmre tökéletesíti a halkszavú, csenevész, értelmileg koraérett, de elnyomott fiatal figuráját. A Lázongó ifjúságban, Miguel Arteta (Chuck és Buck; Jóravaló feleség) rendezésében szintén a jól ismert Cera-karakter adja meg a film alaphangját, ám az abszurd elhatalmasodása helyett (az időkeret szűkössége és az alkotói bátortalanság miatt) csupán a kertvárosi középosztály és a lakókocsitábor-beli újkeresztény fanatikusok mindennapjaiba nyerünk betekintést – hiába a főcím animációs betétje és Nick Twisp francia újhullámos alteregója, az underground lázongás mindent felszabadító patakja a fogyasztói társadalom csatornarendszerében csordogál tovább.

Extrák: nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10663