KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/április
KRÓNIKA
• N. N.: A 31. Magyar Filmszemle díjai
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Sodrásban
• Jeles András: Szemlélődés Játékfilmek
• Forgách András: A megtalált színész Játékfilmek
• Muhi Klára: Háromgarasos mozi Kisjátékfilmek
• Gelencsér Gábor: Romvirág Dokumentumfilmek
HORROR
• Varró Attila: Amerikai gótika Kosztümös horrorfilmek
• Pápai Zsolt: Rémségek kicsiny falva Az Álmosvölgy legendája

• Király Jenő: Rovareposzok Multiplex esztétika II.
ANIMÁCIÓ
• Reisenbüchler Sándor: A tengeralattjáró sárga mosolya A Beatles-kor alámerülése
• Kemény György: Öö Észt és lengyel animáció
• Hegyi Gyula: Kockáról kockára

• Bóna László: Bukás a győzelembe Sport a filmben
• Ardai Zoltán: Tüzes aréna Kokó és a média
• Zalán Vince: A tehetetlenség melankóliája Filmnapló
KÖNYV
• Kelecsényi László: Bővített újratermelés Filmlexikon
KRITIKA
• Reményi József Tamás: Magára maradt történet Jadviga párnája
• Fábry Sándor: Apád, anyád Mindent anyámról
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Szomorú vasárnap
• Déri Zsolt: A John Malkovich-menet
• Pohl Péter: Az élet egy füttyszó
• Turcsányi Sándor: Taxi, Madrid
• Gervai András: Alice és Martin
• Pápai Zsolt: A part
• Vidovszky György: Hurrikán
• Lévai Zsuzsa: Stuart Little, kisegér
• Mátyás Péter: A bennfentes
• Tamás Amaryllis: Hálószobák és előszobák
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Kolóniák

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

9-es terv a világűrből

Alföldi Nóra

Plan 9 From Outer Space – amerikai, 1959. Rendezte: Edward D. Wood Jr. Szereplők: Lugosi Béla, Tor Johnson, Vampira. Forgalmazó: Fórum Home Entertainment. 75 perc.

Ed Woodot egyetlen filmbarátnak sem kell bemutatni, valószínűleg a legszofisztikáltabb műélvezők is hallottak már mendemondákat róla, és főművéről, minden idők legrosszabb filmjéről. 1994-ben Tim Burton pazar biopickel keltette életre hungarocell sírjából a hírhedt auteurt, ami utánEdward D. Wood Jr. munkássága oktatási tananyag lett, neve pedig fesztiválokat fémjelez.

A jelenség hívószava a „camp”; az 1959-es 9-es terv a világűrből valóban borzasztóan rossz film, olyannyira, hogy szemkápráztatóan éktelen hibái csak a javát szolgálják. Már a történet is rendkívüli izgalmakat ígér, a cím a földünkre látogató űrlények agyafúrt inváziós stratégiáját fedi: ha az élőket nem tudják irányításuk alá vonni, akkor a szuperképességeik segítségével feltámasztott holtakkal próbálkoznak. Az egymást érő hajszák feszültségét a folytonossági problémák teremtik meg (a jelenetek általában éjszaka kezdődnek a füstgéppel ködösített műtermi díszletben, a következő snitt pedig már nappali szabadtéri felvételben folytatódik), a rémületkeltést a három élőhalott – a svéd ex-díjbirkózó Tor Johnson, a jobb napokat látott horror-host Vampira, és a forgatás előtt elhunyt Lugosi Béla (állandó dublőre Tom Mason – a direktor nejének csontkovácsa) – semmittevése garantálja. A lenyűgöző látványelemeket archívumok vágóasztalairól lopott híradófelvételek és jól látható zsinórokon képeslapok elé lógatott játék-csészealjak gazdagítják. Ezeket a frappáns megoldásokat aranyat érő, következetlen dialógok, valamint redundáns, képzavarokkal tarkított lírai narráció koronázza – mely végképp minden kételyt eloszlat afelől, hogy egy kiadós mozi összerakásához valójában csak megszállott (és megható) lelkesedés szükségeltetik.

Extrák: Ritka, hogy egy film értékét a kiadvány is emeli. A lemezen a film két verzióban is szerepel, az eredeti fekete-fehér változat és az 1996-ban beszínezett verzió, külön kiegészítő azonban a többféle hangsáv, köztük Varga Zoltán értő audiokommentárja, valamint a sajátságos esztétikát tovább fokozó amatőr – a forgalmazó munkatársai által készített – szinkron.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/02 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10067