KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/május
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Grunwalsky Ferenc: Senki sem dadog Fiatal filmesek
• Varga Balázs: A másik ország Fiatal filmesek
• Vasák Benedek Balázs: Egy a sok közül A Balázs Béla Stúdió filmjei
• Müllner Dóra: Megfelelő emberek Beszélgetés a Közgáz Vizuális Brigáddal
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Súlytalanság Berlin
• N. N.: Az 50. berlini filmfesztivál díjai
CYBERVILÁG
• Beregi Tamás: Testgubó és szuperegó Szimulált világ
• Janisch Attila: Virtuális koporsó – digitális lélek Cyberológiai horror

• Bori Erzsébet: Fenevadak a golftanfolyamon Highstmith-horror
• N. N.: Patricia Higsmith (1921–1995)
• Bikácsy Gergely: A legokosabb gyilkos Hitchcock nyomában
• Ardai Zoltán: Texas, az éjszaka csodái Véresen egyszerű
VIDEÓKLIP
• Kömlődi Ferenc: Robotok, idióták, szilikon-angyalok Chris Cunningham videóklipjei
FESZTIVÁL
• Báron György: Mozifieszta Mar del Plata

• Zalán Vince: A vidéki film Filmnapló
KÖNYV
• Harmat György: Művészet és ipar születik Kömlődi Ferenc: Az amerikai némafilm
KRITIKA
• Székely Gabriella: Nagyjuli Kisvilma – Az utolsó napló
• Hirsch Tibor: Egy világ, nyolc és fél rubrika 8 és ½ nő
• Varró Attila: Vörös kereszt Holtak útja
• Györffy Miklós: Az eltűnő öröm nyomában Buena Vista Social Club
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Ember a Holdon
• Békés Pál: Magnolia
• Pápai Zsolt: Lány a hídon
• Gervai András: Pola X
• Köves Gábor: Egy kapcsolat vége
• Mátyás Péter: Halálsoron
• Turcsányi Sándor: A fiúk nem sínak
• Hungler Tímea: Észvesztő
• Elek Kálmán: Hó hull a cédrusra
• Kovács Marcell: Alkonyattól pirkadatig 2. – Texasi vérdíj
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Pedofíling

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Nem zombi

Bayer Antal

NEM ZOMBI

Nem kellemetlen érzés, egész jól hozzá lehet szokni: egyre gyorsabban jutnak el hozzánk a nemzetközi képregényes sikerek. Robert Kirkman élőhalottas sorozatát 2010-ben Eisner-díjjal honorálták, televíziós adaptációja tavaly októberben indult, és lám, immár magyarul is olvasható az első kötet. Zombiügyben nem könnyű újat mondani, de Kirkmant nem is ez a szándék vezérli. Valójában a titokzatos, gyorsan terjedő kór ürügy csupán, szerzőnket az foglalkoztatja, hogyan reagálnak embertársaink a végletesen szokatlan helyzetekre, hogyan képesek berendezkedni egy új, gyökeresen más, állandó életveszélyt jelentő környezetben. A túlélés a témája az Image Comics kiadásában nyolcadik éve megjelenő, kritikai elismerésben és olvasói rajongásban egyaránt részesülő sorozatnak – és hogy meddig tart ez még, nem tudjuk. A „járó holtak” ugyanis nem is igazán a zombik, hanem az egyre fogyatkozó számú embercsapat tagjai, akik lelkük mélyen talán maguk is tudják, hogy halálos ítéletüket már régen megírták.

The Walking Dead/Élőhalottak 1: Holtidőben. Fekete-fehér, puhafedeles, 128 oldal. Kiadó: Kepregeny.hu.

NEM MANGA

Zsebkönyv-mérete és fekete-fehér kivitele miatt óhatatlanul a mangapolcokra került a magyar könyvesboltokban egy másik friss siker, a 21. század hamisítatlan ikonja, Scott Pilgrim. Nem is teljesen alaptalanul, noha persze hősünk ízig-vérig amerikai (kanadai, valójában), de a történetmesélésben és a grafikai megoldásokban kimutatható a távol-keleti minták hatása. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a manga nyugati diadalútjára nemigen adódik ésszerű magyarázat, kevéssé lepődünk meg azon, hogy Scott Pilgrim viszontagságainak a követéséhez sem a logikára érdemes elsősorban hagyatkozni. Scott, barátai és halálos ellenségei nemes egyszerűséggel járnak ki-be a valóság és a virtualitás közötti ajtókon, szuperhősökön, fantasyn és számítógépes játékokon nevelkedett fiatalok számára természetes, idősebbeknek azonban megfejthetetlen módokon. A képregény magyarországi megjelenése szerencsés módon egybeesett a film bemutatójával, és a zárókötetben váratlan bónuszként három kiváló magyar alkotó, Csordás Dániel, Gróf Balázs és Lakatos István is elképzelhette saját Scott Pilgrim-kalandját.

Scott Pilgrim 1-6. Fekete-fehér, puhafedeles, kötetenként kb. 200 oldal. Kiadó: Nyitott Könyvműhely.

NEM SZUPERHŐS

Sokan szeretnének igazi magyar szuperhősöket. Még többen vannak, akik semmiképpen nem szeretnének magyar szuperhősöket – és valószínűleg még náluk is többen vannak, akiket teljesen hidegen hagy ez a kérdés. Pedig amióta a Denevérember berepült a magyar mozikba (pár hónappal a Csodálatos Pókember hazai színre lépése után, tegyük hozzá a rend kedvéért), korosztályok egész sora tett egyenlőségjelet képregény és szuperhősök között. Az idén 22 éves Felvidéki Miklós az első olyan hazai generációhoz tartozik, amelyik már anyanyelvi szinten beszéli a képregény amerikai válfaját, és amelyik megértette, hogy azt nem utánoznia kell, hanem táplálkozni belőle. A Némajáték egy kísérlet, de már nem a tapogatózó fajtából: egyszerre szórakoztató, olvasmányos és elgondolkodtató. Vagyis jó képregény.

Felvidéki Miklós: Némajáték. Színes, puhafedeles, 112 oldal. Kiadó: Nyitott Könyvműhely.

NEM MOZI

A Papírmozi nemcsak egy rovat, hanem egy képregényes magazin is. Pár év kihagyás után indul újra, visszatérve szerkesztője eredeti elképzeléséhez: egy fekete-fehér képregényantológia, hazai és külföldi alkotók műveiből, kiegészítve képregényes témájú írásokkal. Az idő továbbérlelte a tervezetet, és hála kiváló barátaimnak, a 7. Magyar Képregényfesztivál alkalmából sikerült is közreadni az új számot. Szerepel benne két friss Alfabéta-díjas alkotó, a címlapot is jegyző Oravecz Gergely és Vass Róbert, továbbá Koska Zoltán, Göndöcs Gergely, Haránt Artúr, Árva-Szabó Péter, Kovács Péter, Lanczinger Mátyás, Dudás Győző, valamint a szerb Aleksandar Zograf, a horvát Darko Macan, a román Alexandru Ciubotariu és a belga Olivier Grenson. A cikkek írói a szerkesztőn kívül Kálovics Dalma, Kránicz Bence és Nagy Krisztián.

Papírmozi 4. Fekete-fehér, puhafedeles, 88 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

Bayer Antal


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10658