KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Csantavéri Júlia: Vittorio Gassman (1922–2000)

• Schubert Gusztáv: XXL Az eklektika hősei
• Hirsch Tibor: Időn kívüli időutazó James Bond-korszak
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Nyugat-Keleti Díván Cannes
• N. N.: Cannes-i díjak

• Horváth Antal Balázs: Járatlan úton Privátbűnök, magáncsapdák
• Herpai Gergely: Pixel noir Digitális bűnök
• Pápai Zsolt: Zsánerek a fonákjáról John Sayles portréjához
• N. N.: John Sayles filmjei
• Muhi Klára: A törvény kapujában Beszélgetés a filmszakmáról
• Gervai András: Karakter Eurofilm: Hollandia
• Gervai András: Mélyföld: holland filmhelyzet
KÖNYV
• Zalán Vince: A valóság dramaturgiája Kieślowski mozija
• Csala Károly: Egy szavahihető ember Hamza D. Ákos a magyar filmművészetben

• Geréb Anna: A filmkocka el van vetve A Goszfilmofond kincsei
• Halász Tamás: Testek tájban, tájak testen Táncfilmek
KRITIKA
• Varró Attila: Mélységillúzió South Park kontra Disney
• Békés Pál: Déli ritmus Cuki hagyatéka
• Köves Gábor: A jóízlésű idomár Pop, csajok satöbbi; Hi-Lo Country
• Pályi András: Hadüzenet, aranyhazugságokkal Tűzzel-vassal
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: M: I-2
• Nevelős Zoltán: Új csapás
• Köves Gábor: Tolvajtempó
• Bori Erzsébet: Frequency
• Ardai Zoltán: A tanú szeme
• Barotányi Zoltán: Galaktitkos küldetés
• Kézai Krisztina: Agyatlan apartman
• Hungler Tímea: Oltári vőlegény
• Tamás Amaryllis: A földlakók nemi élete
• Kis Anna: Mansfield Park
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Ki volt?

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az utolsó cowboy

Varró Attila

Lonely are the Brave – amerikai, 1962. Rendezte: David Miller. Szereplők: Kirk Douglas, Gena Rowlands, Walter Matthau. Forgalmazó: Mirax. 103 perc.

A maroknyi hollywoodi forgatókönyvíró közül, akik sikeresen harcoltak ki auteur-státuszt a szemellenzősen rendezőközpontú szerzői elmélet sáncai közt, Dalton Trumbo érdemli ki a legelkötelezettebb forradalmár címét: saját bevallása szerint a művészetre mindig is fegyverként tekintett az öntetszelgő pózok eszköztára helyett. Trumbo 13 évig tartó fekete listás száműzetése alkonyán a westernben talált rá szócsövére, hogy a maga költői szépségű, ám epekeserűen ironikus módján szimbolikus revíziókban adjon hangot az egyéni szabadságot megnyomorító rendszer és az amerikai álom kudarca felett érzett örök kétségbeesésének. Forgassák a legkülönfélébb rendezők a lázas hevű Aldrichtól a mélyen humanista Daves-en át a sötét thrillerek kismesterét jelentő Millerig, a Trumbo-westernek mindegyikében tájidegen kívülállók keresik helyüket a vadnyugat farkastörvényei közt (lásd a Cowboy nagyvárosi hotelportását vagy a Terror in Texas Town svéd bálnavadászát), hogy aztán a fináléban egy szál szigonnyal vagy egy üres kolttal kezükben nézzenek farkasszemet a zord végzettel.

Az író végső és máig legnevesebb westernje, az 1962-es Az utolsó cowboy merészen fordít a korábbi képleten és egy klasszikus vadnyugati hőst helyez a kortárs Amerika autópályákkal szabdalt, helikopterekkel felügyelt világába: a börtönbe zárt barátja segítségére siető modern renegát rendőri hajszatörténete azonban változatlanul őrzi elődei reménytelen szabadságvágyát és maró rendszerkritikáját, sőt a műfaj talán legkiábrándítóbb zárlatában egy vécészállító kamion képében páratlan metaforát talál az individualistákra váró sorsra. Hiába a lendületes kalandsztori, Kirk Douglas rutinos outlaw-alakítása és a sivár vidékek megszokott monokrómja, Trumbo kifordított westernvilágában a kocsmai ökölharcot félkarú veteránnal kell vívni, a törvény őrei komor fogaskerekek csupán, a láthatárt rég leszűkítették a birtokhatárok – ez a Vadnyugat immár a semmi és nem a senkiföldje, magányos hőse cowboy az idegenek között.

Extrák: Előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/02 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10066