KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/november
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Ádám Péter: Claude Sautet (1924–2000)

• Forgách András: Az utolsó jakuza A Kitano-kollekció
• N. N.: Kitano Takeshi
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Elsüllyedt mozi Velence
• N. N.: Az 57. velencei filmfesztivál díjai
MAGYAR MŰHELY
• Bakács Tibor Settenkedő: Elveszett ifjúság Petőfi '73–2000
• Gazdag Gyula: Helyszíni szemle
• Muhi Klára: Gorbacsovon innen, gvantanamérán túl A kis utazás

• Bikácsy Gergely: Vén újrealizmus? A filmtörténet börtönében
• Kömlődi Ferenc: Túl a biológián Evolúciós filmmesék
• Varró Attila: Kívülállók X-Men; Dogma
• Bóna László: Kalandterápia Túlélőtévé
• Turcsányi Sándor: Tücskök, hangyák, méhecskék kalandorok kíméljenek!
• Nánay Bence: Tanmese George Lucas, a világjobbító
• Tanner Gábor: Torreádorsirató Ladislao Vajda
• Bán Zoltán András: Egy centiméter A harmincas évek filmzenéi
KÖNYV
• Kelecsényi László: A nagy szürke Balogh Gyöngyi–Király Jenő: „Csak egy nap a világ...”
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Családi körképek Karlovy Vary
KRITIKA
• Varga Balázs: Magányos lovag Aranymadár
• Báron György: Vissza az ólomidőbe A lövés utáni csend
• Bori Erzsébet: Vízicsoda Tuvalu
LÁTTUK MÉG
• Pályi András: Hétfő
• Békés Pál: Szerelmem szelleme
• Glauziusz Tamás: Végső állomás
• Bori Erzsébet: Angyal a lépcsőn
• Köves Gábor: Shaft
• Pápai Zsolt: Csapás a múltból
• Kovács Marcell: Horrorra akadva
• Hungler Tímea: Cool túra
• Korcsog Balázs: Sakáltanya
• Mátyás Péter: Robbanáspont
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Selejtező

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Cybervilág

Enter the Matrix

Gépbe töltve

Herpai Gergely

A Mátrix olyan akár egy számítógépes játék. Nem csoda, hogy PC-re vitték.

 

A filmrendezők, sztárok ritkán foglalkoznak az alkotásaik alapján készült szórakoztató számítógépes, vagy konzolprogramokkal. Az Enter the Matrix játékprogram viszont nemcsak szorosan kapcsolódik a hamarosan mozikba kerülő Matrix Reloadedhez, hanem maguk a Wachowski testvérek találták ki sztoriját és egyórányi átvezető filmet is rendeztek hozzá!

Az Enter the Matrix című játékról szóló információkat sokáig hétpecsétes titokként őrizték, pedig nyilván gőzerővel dolgozhattak rajta, hiszen a testvérekkel karöltve tevékenykedő fejlesztőcsapat, a Shiny Entertainment a 2000-ben megjelent Sacrifice óta nem adott ki semmit. Az első képeket és animációkat egy Los Angeles-i estélyen mutatták be, ahol a filmből ismerős összes sztár hivatalos volt: ott villogott Keanu Reeves (Neo), Carry-Ann Moss (Trinity) és Lawrence Fishburne (Morpheus) is.

Az Enter the Matrix érdekessége, hogy eseményei az Újratöltve akciói mellett folynak párhuzamosan. Bár a játék konkrét sztorijáról egyelőre még nem sokat lehet tudni, annyi bizonyos, hogy állandóan ki-bekerülünk a filmbe: egyes karaktereket például a vásznon elküldenek egy adott küldetésre, amelyet otthon, a gép előtt az Enter the Matrix-ban mi magunk hajthatunk végre, hogy aztán hőseink egy másik jelenetben kerüljenek vissza a vászonra. Az ötletnek egyébként nyilván a konzolgépeken is futtatható későbbi DVD-verzióknál lesz jelentősége, ahol a felhasználó egyetlen mozdulattal cserélgetheti a játék és film korongját.

Elsőre furcsának hangozhat ez a megoldás, de az író/rendező páros, Larry és Andy Wachowski neve garancia arra, hogy az egészből nem valamilyen szörnyű zagyvaság készül majd. Ráadásul a két testvér nemcsak az Enter the Matrix sztoriját írta meg, hanem ők maguk is rendezték az átvezető filmeket: ezekben a jól ismert sztárok, Keanu Reeves, Lawrence Fishbourne, és Carrie-Ann Moss is szerepelni fognak. A belső mozikat a kulcsjeleneteknél láthatjuk és a készítők szentül meg vannak róla győződve, hogy már csak ezek miatt is minden Mátrix-rajongó rohan a boltba megvásárolni a játékot. Wachowski-ék ezt azért is biztosra veszik, mert állítólag a Reloaded világát és rengeteg filmbéli eseményt is jobban megérthetünk majd az Enter the Matrixnak köszönhetően, így aki nem játszik, sok mindenből kimaradhat.

Ezek persze mind szép szavak, a nagy kérdés csak az, hogy mint program is olyan jó lesz-e az Enter the Matrix, vagy csak egy olcsó marketingfogásnak szánt látványos multimédia terméket kapunk? A fejlesztő gárda, a Shiny Entertainment már készített egy kiváló és eredeti külső nézetes akciójátékot, a Messiah-t, amelyben ráadásul jó pár Mátrix-ihlette motívumot is láthattunk), úgyhogy szerencsére szakértők a témában.

Viszont rossz hír, hogy sajnos nem Trinity-t és Neót irányíthatjuk majd, hanem a játék elején választanunk kell a fekete pilótanő, Niobe, vagy a távol-keleti fegyverszakértő, Ghost között. Hőseinkkel természetesen látványos kung-fu mutatványokat végrehajtva verekedni és lövöldözni tudunk leginkább, de egyes misszióknál autós és repülős üldözésekben is részt kell vennünk.

Wachowski-ék egyébként nagyon büszkék új speciális effektusukra, amelyet a bullet time-hoz hasonló forradalmi megoldásként emlegetnek, ám ezt állítólag a reklámszakma nem tudja majd oly könnyedén lekoppintani. A szóban forgó „focus” a játékban is szerepelni fog, de hogy pontosan milyen vizuális elemeket tartalmaz majd, az még egyelőre a trailerekből nem derült ki…

Játék és film, egymást támogatva, egyszerre jelennek meg, a nagy kérdés már csak az lesz, hogy az első részhez hasonlóan, a sok kung-fu ütés és rúgás, és látványos akciójelenetek között bármelyik médiatermék fogyasztása közben lesz-e időnk egy pillanatra „megállni és a Mátrix szépségében gyönyörködve” – legalább egy pillanatra – a történeten is elgondolkozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/06 21. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2367