KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/április
KRÓNIKA
• N. N.: A 32., Millenniumi Magyar Filmszemle díjai
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Gengszterek és angyalok Játékfilmek
• Bikácsy Gergely: Kamasz Budától kamasz-Debrecenig Elsőfilmesek
• Stőhr Lóránt: Még csak húsz százalékon égünk Beszélgetés Hajdu Szabolccsal, Mundruczó Kornéllal és Török Ferenccel
• Muhi Klára: Kézigránát, levélbomba, szelíd Apokalipszis Kisjátékfilmek
• Ormos Mária: Hű filmemlékezet Dokumentumfilmek
• Gelencsér Gábor: Költött valóság A dokumentarista módszer

• Forgách András: Túl közel a távolsághoz Szerelemre hangolva
• Turcsányi Sándor: Mozi a téren Cseh hullámok
• Dániel Ferenc: Švejkelés Rudolf Hrušínský-sorozat
• Bori Erzsébet: Hátranézet Új orosz filmek
• Trosin Alekszandr: Galivúd Orosz filmtörvény
• Schubert Gusztáv: A detektívek bűne Rekviem a film noirért
MÉDIA
• Kömlődi Ferenc: Digitális felforgatás Média-stratégiák és a harmadik út

• Takács Ferenc: Angol dada Monty Python Repülő Cirkusza
KRITIKA
• Varga Balázs: Rend nélkül Anarchisták
LÁTTUK MÉG
• Glauziusz Tamás: Harry csak jót akar
• Varró Attila: Ó, testvér, merre visz utad?
• Ádám Péter: Csokoládé
• Korcsog Balázs: Taxi 2
• Csont András: Fedezd fel Forrestert!
• Elek Kálmán: Sátánka
• Köves Gábor: Túszharc
• Harmat György: Férfibecsület
• Kézai Krisztina: Majdnem híres
• de Châtel Andrea: Mi kell a nőnek?
• Hungler Tímea: Bagger Vance legendája
• Tamás Amaryllis: Az ezredes úrnak nincs, aki írjon
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Riki-tiki tévé

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Újraszámlálás

Pápai Zsolt

Recount – amerikai, 2008. Rendezte: Jay Roch. Szereplők: Kevin Spacey, Laura Dern, Bob Balaban. Forgalmazó: HBO. 111 perc.

 

John F. Kennedy győzelme óta az amerikai elnökválasztás a világ történései közül az egyik legnagyobb figyelemmel követett esemény, sőt a népek alkalmasint jobban figyelnek rá, mint a saját hazájukban zajló választásokra. A 2000-es év még a KennedyNixon-csatánál is kiélezettebb küzdelmet hozott, mindössze néhány száz szavazat döntött ugyanis az elnök személyéről – egy háromszázmillió lakosú országban.

Az ifjabb George Bush és Al Gore között lezajlott küzdelem részletei persze önmagukban talán kevéssé érdekesek, de egy, a filmtörténetben már sokszor bevált műfaji öntőforma segítségével mégiscsak izgalmassá tehetőek. Az HBO gyártásában készült Újraszámlálásban Jay Roch rendező és Danny Strong forgatókönyvíró a thriller-narratívát használta fel a mindent eldöntő floridai választás események bemutatásához, ügyesen lebegtetve a konspirációs tematikát, a végletekig élezve a határidő-dramaturgiát, illetve rafináltan protagonistává emelve Gore-t és antagonistává fokozva le Bush-t (miközben mindkettőt csak villanásokra látjuk archív anyagokon). A rendező és a forgatókönyvíró úgy képes végig szinten tartani a feszültséget, illetve a cselekmény előrehaladásával fokozni is az izgalmakat, hogy nem feltételezi a néző részéről az amerikai választási szisztéma ismeretét. Ráadásul Roch-nak és Strongnak még humora is van; hihetetlen, hogy ezt a filmet ugyanaz a rendező jegyzi, aki az Austin Powers-trilógiát elkövette.

Az Újraszámlálás szerencsére nem az Austin Powers-filmekkel, inkább az 1970-es évek politikai thrillereivel rokon, és nem csupán a cselekményvezetése, illetve a szereplőtípusai miatt, hanem közvetett rendszerkritik-ája okán is. A különbség az, hogy ebben a filmben a problémákat nem – illetve nem elsősorban – az egyes figurák rosszindulata vagy hatalomvágya generálja, inkább az államigazgatás rendszerének törékenysége és sebezhetősége. A film zárómondata – melyben a két elnökjelölt egyszerre kéri Isten áldását Amerikára – mindenesetre igen tanulságos.

Extrák: Werk; egyes színészek beszélgetései az általuk megformált személyekkel; audiókommentár a rendező és a forgatókönyvíró közreműködésével.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/09 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10398