KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/július
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Kelecsényi László: Temessy Hédi (1925–2001)
• (X) : Filmkalauz

• Schubert Gusztáv: Virtuális gyermekkor Játék és erőszak
• Muhi Klára: A képernyő gyermekei Beszélgetés a tizenévesekről
• Mérő László: Matt Védőbeszéd a videójátékokért
• Wostry Ferenc: Dao, a kard Wuxia klasszikusok
• Vágvölgyi B. András: Vakvívók Wuxia és csambara
• Varró Attila: Törvényszegés Tabu
FESZTIVÁL
• Csantavéri Júlia: Szia, jól vagy? Spanyol filmhét
• N. N.: Goya-díj (1989–2000)
• Tanner Gábor: Filmtörvény Spanyolországban
• Bikácsy Gergely: Sonka, csecs, telihold Bigas Luna színeváltozásai
• N. N.: Bigas Luna filmjei
MAGYAR MŰHELY
• Dániel Ferenc: Pipet Huszárik bolyongásai
• Horeczky Krisztina: Éjféli maraton Beszélgetés Ladányi Andreával
FESZTIVÁL
• Bakács Tibor Settenkedő: A tétnélküli játék képe Mediawave
• N. N.: Mediawave 2001 – díjak
• Sipos Júlia: Menekülés a rövidfilmbe Egy filmfesztivál anatómiája
TELEVÍZÓ
• Kriston László: A televízió utolsó mágusa Robert Halmi
• N. N.: Robert Halmi filmjei
• Kelecsényi László: Honvágytévé Filmmúzeum csatorna
KRITIKA
• Báron György: Umcá, umcá, umcáccá… Tündérdomb
• Stőhr Lóránt: Vigyori Citromfej
• Hungler Tímea: Rossz doktor Hannibal
LÁTTUK MÉG
• Pápai Zsolt: Shrek
• Harmat György: Addig jár a korsó a kútra...
• Nevelős Zoltán: A harcos és a hercegnő
• Kovács Marcell: A múmia visszatér
• Ardai Zoltán: A leskelődő
• Köves Gábor: A csábítás elmélete
• Mátyás Péter: Sebhelyek
• Tamás Amaryllis: A test
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Ötven másodperc

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A szerelem határai

Parádi Orsolya

The Edge of Love – brit, 2008. Rendezte: John Maybury. Írta: Sharman Macdonald . Kép: Jonathan Freeman. Zene: Angelo Badalamenti. Szereplők: Keira Knightley (Vera Phillips), Sienna Miller (Caitlin MacNamara), Matthew Rhys (Dylan Thomas), Cillian Murphy (William Killick). Gyártó: BBC / Capitol / Prescience Film Fund / Rainy Day. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 110 perc.

 

Dylan Thomas és a nők. A walesi író és költőgéniusz és az ő vadregényes szerelmi élete nem meglepő témaválasztás John Maybury rendező számára. Míg korábbi munkájában, az 1998-as Ördögi szerelemben Francis Bacon festőművész magánéletét, az alkotást és az érzékek tébolyult kölcsönhatását boncolgatta hol naturalisztikus, hol groteszk és álomszerű képsoraival; most Hollywoodot célozta meg új opuszával, ami előző filmje, az amerikai koprodukcióban készült thriller, A fiók után végül is logikus következmény.

A második világháborús London egy kocsmájában fut össze a már nős költő és gyerekkori szerelme, Vera Phillips énekesnő. Eközben a zabolátlan ara, Caitlin is érkezőben a zsúfolt vonaton sebtiben lerendezett affér után, míg a földalatti csatornában elsuttogott sanzonokat csillogó szemmel és elszántan hallgatja a leendő négyes utolsó tagja, egy katonatiszt. Dekadens légkör, szabadon gondolkodó és szerető nők, valamint cigarettafüst minden mennyiségben. A felületi feszültség az ellentétes nemek vonzásából fakad, ám a történet mélyén izzó láng a két nő közötti érzelmi töltetből táplálkozik, mely ellenségességből sokszínű barátsággá alakul át, és amelyet végül feladni kényszerülnek a férfiakért.

Az ide-oda billenő mérleg egyik oldalán egy leegyszerűsített történet, túlesztétizált közelik tökéletesen kifestett arcokról, és kissé modoros szenvelgés két olyan színész (Keira Knightley, Cillian Murphy) tolmácsolásában, akiknek ideje lenne leoldani arcukról a világhírnév maszkját, mielőtt végképp rájuk fagy. A másik oldalon kistotálok a ködös walesi tájban felszabadultan kergetőző nőkről, a kocsma előtt kint hagyott babakocsi és kisgyerek erős képsora, és a Dylan Thomast alakító Matthew Rhys visszafogott, valamint a feleséget játszó Sienna Miller energikus játéka, mely olyan, mint a friss tengeri szél: arcon csap és felüdít keresetlen őszinteségével.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9552