KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmvilág pályázatának nyertesei
• N. N.: Jancsó Miklóst ünneplik barátai
• Gervai András: Jack Lemmon (1925–2001)

• Schubert Gusztáv: A selejt bosszúja Alphaville-től Gattacáig
• N. N.: Utópia-filmográfia
• Takács Ferenc: Szuperimázs, giccsháború Pearl Harbor
• Bakács Tibor Settenkedő: Háború egyenes adásban Doku-front
• Herpai Gergely: Kis képernyők, nagy csaták Hadijátékok
• Dániel Ferenc: Kispiszkos, sósperec A budapesti mozi 100 éve
• Zachar Balázs: Régi és új Beszélgetés a mozikról
• Schauschitz Attila: Fénylő csillagok Magyar filmsztárok Berlinben
HORROR
• Beregi Tamás: A borzalom otthona Horror-mesék
• Pápai Zsolt: Tetemrehívás Az ördögűző – Rendezői változat

• Nevelős Zoltán: Klasszikusok és az olló Fritz Lang–változatok
• Földényi F. László: A film mint csalétek Kettős vakság
• Peternák Miklós: Rejtett paraméterek Erdély Miklós elveszett filmjei
• Erdély Miklós: Egy Herakleitosz-töredék
• Kömlődi Ferenc: A tudomány-művészet felé 2001: tudomány és fikció
FILMZENE
• Bori Erzsébet: Tangóharmónia Beszélgetés Víg Mihállyal
• Szőnyei Tamás: Magyar tangó Víg Mihály: Filmzenék Tarr Béla filmjeihez
ANIMÁCIÓ
• Dizseri Eszter: Klösz bácsi kamerája Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Kemény György: Animált ezredforduló 100 éve történt
KÖNYV
• Turcsányi Sándor: Ott járt Killroy Tokyo Underground
• Köves Gábor: Hasznos kis igazságok A lyukacsos tehén; A gyufacímkétől az online hirdetésig
KRITIKA
• Ágfalvi Attila: A Buju, a Tettó, a Muszped és az angyal Sohasevolt Glória
• Báron György: Könnyű mámor Fűbenjáró bűn
LÁTTUK MÉG
• Tamás Amaryllis: Gyorsbüfék, gyors nők
• Reményi József Tamás: Bridget Jones naplója
• Ádám Péter: Reszkess, Amerika!
• Kömlődi Ferenc: Tomb Raider
• Varró Attila: Simpatico
• Köves Gábor: Evolúció
• Hungler Tímea: Érzéki csalódás
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Műsor

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

davidlynch.com

Mágus a neten

Nevelős Zoltán

A filmvászonra álmodott szürrealista útvesztőkkel ellentétben David Lynch honlapja meglepően átlátható.

 

A tagsági díj körüli tortúrák után a honlap látogatója egy kapcsolópultnál találja magát, amelyről a teljes tartalom elérhető, illetve ahová minden pontról egyetlen kattintással vissza lehet jutni. Persze csak akkor, ha a számítógépünk nem készül ki a hosszadalmas letöltésektől. Itt ugyanis még a menüpontok is mozgó grafikával jönnek elő, és az állóképek is felblendével és leblendével tűnnek fel, illetve el a képernyőn.

A favágónak öltözött filmrendező egy bakra támasztott fatörzset fűrészel a néhány állóképből végtelenített képsoron, mellette közben a „working on it” felirat tudósít róla, hogy a jelenleg látható produkció az alkotó reményei szerint lesz még jobb is. Mesterünk ugyanis nem kis igényekkel látott neki a honlap-készítésnek. Nem a lexikális tartalomra összpontosított, sokkal inkább a vizuálisra, ami időigényesebb mind a létrehozás, mind a szemlélés tekintetében.

„Film” címszó alatt például korántsem teljes filmográfiát találunk. Lynch kísérleti és rövidfilmjeinek címére kattinthatunk rá, miután egy filmkép mellett két sorban közli a legfontosabb adatokat és a tartalom lényegét. A „Zene” pont alatt a Lynch-Badalamenti-team három hanglemezének – mondhatni – reklámja található, bele is lehet hallgatni, sőt klipet is lehet melléjük tölteni.

Izgalmasabbak a képzőművészeti alkotásokat bemutató galériák. A színes és fekete-fehér aktok mellett a Radírfej hangulatát idéző, indusztriális környezetben készült fotókból láthatunk összeállítást, illetve rajzokat és festményeket is nézegethetünk. A „Kísérletek” menüpont alatt néhány igazi „lynches” fotó látható: hangyák egy döglött egéren; bácsikák egy kalyiba előtt; naplemente egy teljesen jellegtelen hollywoodi útkanyarulatban, amely csak attól lesz érdekes, hogy a Twin Peaks főcímképét idézi.

A fő műsorszám a mozgókép, amelynek megtekintéséhez szélessávú internetkapcsolat és mellbecombos számítógép javallott. Itt néhány animációs filmecskét, illetve sorozatot tekinthetünk meg. Valószínűleg ezt a szekciót is építik még, mert némelyikből csak plakát látható. A Dumbland című, négy epizódból álló animáció azonban készen várja nézőit. Korhatáros figyelmeztetés után egy ódon filmszínházba léphetünk be, ahol a vásznon peregni kezdenek az abszurd, erőszakos és mulatságos történet képsorai.

Minden honlap kötelező tartozéka a linkgyűjtemény, amely itt megdöbbentően szegényes, csak egy rajongói oldalra és a Mulholland Drive nem túl leleményes, hivatalos honlapjára mutat. A rajongóknak fenntartott helyen a tagok leírhatják álmaikat, üzengethetnek, sőt saját fotóikat is elhelyezhetik.

David Lynch internetes produkciója tartalmi sokszínűségében igen figyelemreméltó, ám mélységében komoly hiányérzetet hagy maga után. A szöveges információknál például igen nagy lehetőségek maradtak kiaknázatlanul. Úgyhogy további jó barkácsolást!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/04 27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2511