KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/november
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• Veress József: Szilágyi Gábor (1942–2001)
• Csontos János: Megjegyzések egy tévékritikához

• Schubert Gusztáv: Képeltérítők Pokoli tornyok
• N. N.: Amerika romokban Paranoia-mozi
• Hirsch Tibor: A halál dobozai Borzalom-dramaturgia
• Herpai Gergely: Tabutéma Terror-játékok
• Spiró György: A Kéttoronyba zárva Amerikai éjszaka
MAGYAR MŰHELY
• Kovács András Bálint: Tarr szerint a világ A Zóna belülről – 1. rész
• N. N.: Tarr Béla a Filmvilágban
• Gelencsér Gábor: Belföldi magyarok A Kádár-kor emberképe
• Andor Tamás: Boldog évek In memoriam Simó Sándor
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Android-szerelem A. I. – Mesterséges értelem
• Tillmann József A.: A M.I. mutánsaink Kubrick és az A. I.

• Beregi Tamás: Homo Chimpansiensis A majmok bolygója
• Pápai Zsolt: Sors-puzzle A kizökkent idő filmjei
• Békés Pál: Életfogytig piknik Ausztrál filmek
KÖNYV
• Nánay Bence: Nem strandolvasmány A mozgás-kép
• Palotai János: Szekond A film, a rádió és a televízió a kutatások tükrében
KRITIKA
• Báron György: Lógva hagyva Paszport
• Takács Ferenc: XX Nexxt
LÁTTUK MÉG
• Csont András: Köszi a csokit!
• Hideg János: A panamai szabó
• Kovács Marcell: Get Carter
• Turcsányi Sándor: Szajré
• Varró Attila: Halálos iramban
• Hungler Tímea: Amerika kedvencei
• Elek Kálmán: Kardhal
• Köves Gábor: A sárkány csókja
• Vidovszky György: Amerikai pite 2.
• Tamás Amaryllis: Gandhi – Egy vezér születése
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Ground Zero

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Franco Nero rendőrfilmjei

Kovács Marcell

Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek (Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica) – olasz, 1971. Rendezte: Damiano Damiani. Szereplők: Franco Nero, Martin Balsam, Marilù Tolo. Forgalmazó: Wiamfilm. 101 perc.A szalamandra (The Salamander) – amerikai–olasz–angol, 1981. Rendezte: Peter Zinner. Szereplők: Franco Nero, Anthony Quinn, Martin Balsam. Forgalmazó: Wiamfilm. 96 perc.

A DVD borítójára választott kép félrevezető, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek nem tartalmaz szexjelenetet. Damiano Damiani krimije a címéhez méltóan szikár és tárgyilagos. A hetvenes évek olasz rendőrfilmjének e rendhagyó korai képviselője lemond az olyan kötelező műfaji panelekről, mint az áratlan járókelőket is tizedelő utcai vérfürdő, a roncsderbivé fajuló autós üldözés vagy a filmenként legalább két meztelen női test látványa. Viszont a külföldi forgalmazást elősegítendő itt is szerepel amerikai színész, és a film témája ezúttal is a rendőri önbíráskodás. Csakhogy amíg a Piszkos Harry és a Bosszúvágy mintájára készült több száz (!) hasonló olasz mozi a rendőri túlkapásokat adottságnak tekinti, és a vad akciófilmes cselekmény ürügyéül használja, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az önbíráskodáshoz vezető morális dilemmáról szól. A leginkább a Polip-sorozat rendezőjeként ismert Damiani filmjében az igazságszolgáltatásban vakon megbízó fiatal államügyész és a korrupció mindent behálózó szövevényét átlátó középkorú rendőrfelügyelő meggyőződése csap össze a lőfegyverek helyett, ám a hatás nem kevésbé drámai. Damiani a legjobbat tudta kihozni Neróból (Mint a bagoly nappal, Miért ölnek meg egy bírót?), ez a film azonban Martin Balsamé. Keserű felügyelője a képregény-karakterekhez szokott olasz rendőrfilm egyik legemlékezetesebb figurája.

A lemezen található másik mozi, a nálunk eddig A gyilkos szalamandraként ismert politikai krimi tükrében Damiani filmjének erényei még látványosabbak. A szintén Franco Nero és Martin Balsam kettősére épülő, pazar nemzetközi szereplőgárdát felvonultató hollywoodi-európai kooprodukció egy olaszországi katonai puccs megakadályozásának bugyuta meséje. Nero, az olasz rendőrfilm első számú csillaga kihúzott szemmel és a szokásos elánnal üldözi az összeesküvőket, az amerikai Peter Zinner rendezőtől azonban távol áll az olaszos vagányság, keménynek szánt autós üldözése ügyetlen utánzata csak az elvetemült talján belvárosi autócsatáknak.

Extrák: nincsenek. Viszont a borítón szereplő 4:3-as képaránnyal szemben mindkét film 16:9-re igazított.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10665