KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
MAGYAR MŰHELY
• Dániel Ferenc: Hosszú futására számítottunk BBS – 40 év
• Muhi Klára: Gettó, egyetem, politikai csatatér A BBS első két évtizede
• Kovács András Bálint: Tarr szerint a világ A Zóna belülről – 2. rész
• Andor Tamás: Egy körültekintő ember In memoriam Schiffer Pál
• N. N.: Schiffer Pál (1939–2001)
TITANIC
• Vágvölgyi B. András: Őszi kollekció Titanic Fesztivál
• Varró Attila: Határsértések Koreai új hullámok
• Varró Attila: Hajcsat a párnán Beszélgetés Jafar Panahival

• Hungler Tímea: Biohazardírozás Hollywoodi vírusok
• N. N.: Járványok és bioterror Vírus-mozi
• Karkus Zsolt: Frankenstein siratja Monstrumot Klónok, szörnyek, őrült tudósok
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Disznóól és felhőfejes Velence
• N. N.: Az 58. velencei filmfesztivál díjai
• Kemény György: Videofreskók Velencei biennálé
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: Kettős filmtükör A tizedik évtized

• Pápai Zsolt: Mesterbeállítás Howard Hawks rejtőzködő kamerája
KRITIKA
• Ágfalvi Attila: Cuba sí, Cuba no Mielőtt leszáll az éj
LÁTTUK MÉG
• Hideg János: Dalok a második emeletről
• Takács Ferenc: Ízig-vérig Anne-Mary
• Köves Gábor: Süti, nem süti
• Ágfalvi Attila: Szívtiprók
• Hungler Tímea: Doktor Szöszi
• Herpai Gergely: Kéjutazás
• Elek Kálmán: Eredendő bűn
• Harmat György: Lovagregény
• Varró Attila: Mélyvíz
• Tamás Amaryllis: Második bőr
• Varga Balázs: Végzetes hipnózis
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Búcsú

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Chang Cheh mesterhármasa

Géczi Zoltán

Shaolin templom (Shao Lin si / Shaolin Temple) – hongkongi, 1976. Szereplők: Sheng Fu, Lung Ti. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 126 perc.Shaolin két bajnoka (Shao Lin yu Wu Dang / Two Champions of Shaolin) – hongkongi, 1978. Szereplők: Meng Lo, Sheng Chiang. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 110 perc.Az 5 ninja elem (Ren zhe wu di / Five Element Ninja) – hongkongi, 1982. Szereplők: Tien-chi Cheng, Tien Hsiang Lung. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 107 perc.

Chang Cheh oly mértékben járult hozzá a keleti filmművészethez, mint Henry Ford a motorizációhoz. Tevékeny pályafutása alatt közel száz mozit dirigált le, egyéb természetű hozzájárulásait pedig csupán lajstromba venni is enciklopédiai szintű kihívás volna. A Shaw Brothers stúdió kulcsfigurájaként a kínai filmkultúra és -gyártás fejlesztésének szentelte életét, nemzeti történelmi mítoszokat és irodalmi műveket dolgozott fel, amelyek a hagyományos társadalmi értékek dicsőségét zengedezték. Szeplőtlen lelkű hősöket állított szembe alantas antagonistákkal, végtelenül bölcs mestereket törtető hatalmasságokkal, a konfliktust pedig véres és kemény konfrontációk által terelgette a végpont felé.

A Black Mirror Kft. Shaw Brothers-csomagja a nagy rendező klasszikusaiból összeállított becses bokréta. A Shaolin templom (1976) a stúdió legsikeresebb korszakának remekműve, amely a templom elpusztításának időszakában játszódik. A Shaolin két bajnoka (1978) a két nagy harcművészeti gyűjtőiskola, a shaolin és a wudang örök rivalizálására épített bosszútörténet. Az 5 ninja elem extravagánsabb, az előzőknél is brutálisabb mozi, amelyben nagyobb teret nyer a mitológia és a fantasztikum, így aztán olyan harctechnikai- és fegyverrepertoárt sűrít bele a játékidőbe, amelynél változatosabbat ritkán látni. A filmek felvonultatják a Shaw Brothers stúdió 1970-as évekbeli színészgárdájának legjavát, akik büszkén demonstrálják, milyen volt az a kor, midőn nem az animátorok és a programozók szakértelme határozta meg az akciójelenetek minőségét. A költségvetésből nem futotta gigantikus díszletezésre és új digitális kamerák fejlesztésére, viszont a hosszú snittekben felvett, technikás és dinamikus összecsapások, a csoportos jelenetek a filmek vintage hangulatából is kiragyognak.

A válogatás tündöklő bizonyítéka, milyen lázas tempójú, döbbenetesen kreatív és eseményekben gazdag időszaka volt a gyűjtemény időbeli keretét képező hat év a hongkongi filmgyártásnak. Cáfolhatatlan tény, hogy a Shaw Brothers alkalmazottjaként Chang Cheh is szekérderéknyi mennyiségben termelte a laborálandó tekercseket, a különbség a kortárs mainstream akciófilmekkel szemben mégsem csekélyebb, mint ami egy multi élelmiszergyár meleg vízzel felöntött instant kínai levese és egy szecsuáni étteremben elfogyasztott, tűzforró hotpot között tapasztalható.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9955