KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Kamondi Zoltán: Árvai Jolán (1947–2001)
• N. N.: Hibaigazítás
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: Könyörtelenül szelíd szenvedély Fehér György–portré
• Székely Gabriella: A hölgyfarkasnak nincs története Beszélgetés Kamondi Zoltánnal
• Varga Balázs: Entrópia Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Bakonyi Vera: Kétezeregyről-kettőre Kerekasztal-beszélgetés a fiatal filmesekről
• Grunwalsky Ferenc: Kétezeregyről-kettőre Kerekasztal-beszélgetés a fiatal filmesekről
• Schubert Gusztáv: Kétezeregyről-kettőre Kerekasztal-beszélgetés a fiatal filmesekről
• Varga Balázs: Kétezeregyről-kettőre Kerekasztal-beszélgetés a fiatal filmesekről

• Beregi Tamás: Hol volt, hol nem lesz A fantasyfilm világképe
• Kömlődi Ferenc: Démonok és hobbitok Peter Jackson: A Gyűrűk Ura
• Muhi Klára: Mindenki varázsló és mindenki mugli Beszélgetés a Harry Potter-jelenségről
• Gelencsér Gábor: Potter, a nagy varázsló Beszélgetés egy nyolcévessel
• Ardai Zoltán: A fába szorult lélek Pinokkió–filmek
• Békés Pál: A Pottermék Chris Colombus: Harry Potter és a Bölcsek Köve
• Bikácsy Gergely: Vörös, fehér, bordó A száműzött Erósz
• Földényi F. László: Jéghideg erotika Michael Haneke: A zongoratanárnő
• Schauschitz Attila: Az örök emigráns Marlene Dietrich évszázada
FESZTIVÁL
• Stőhr Lóránt: Filmemet egy hősért Európa Filmhét
• Bakács Tibor Settenkedő: Cséb és Calgon között Reklámzabálók Éjszakája
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Balkáni anzix Fekete Ibolya: Chico
• Ágfalvi Attila: Luxusautó és cicanadrág Herendi Gábor: Valami Amerika
• Bori Erzsébet: Városfogócska Jean-Pierre Jeunet: Amélie csodálatos élete
• Györffy Miklós: Franz Meister keserű könnyei François Ozon: Vízcseppek a forró kövön
KÖNYV
• Harmat György: A bűn története Berkes Ildikó – Nemes Károly: A bűnügyi film
LÁTTUK MÉG
• Korcsog Balázs: Zoolander, a trendkívüli
• Nevelős Zoltán: Vanília égbolt
• Varró Attila: Suzhou-folyó
• Vidovszky György: Kémjátszma
• Pápai Zsolt: Az egyetlen
• Köves Gábor: Ellenséges terület
• Somogyi Marcell: Vesszőfutás
• Hungler Tímea: Fiúk az életemből
• Takács Ferenc: Szörny Rt.
• Tamás Amaryllis: A mell és a Hold

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

K+ videóprogram; Új videóműfajok – Működési vázlat

Bódy Gábor

 

1. Az Új videoműfajok című program 1984 ősze óta áll előkészítésben, a Társulás Stúdióban.

2. Az 1985. június 1-jén kelt felterjesztés alapján a véglegesített tématervezetet a filmfőigazgató szóban jóváhagyta.

3. A körülmények alapos mérlegelését követően megállapítást nyert, hogy a munkát úgy lehet haladéktalanul elkezdeni, ha a Mafilm a produkciót saját vállalkozásába veszi.

4. Az Új videoműfajok egy modell-kísérlet, amely a videó művészeti, technológiai, gyártási és forgalmazási vonatkozásait egyidejűleg kell kidolgozza. Minthogy ezek nagyon kevés szálon nem térnek el a filmgyártás eddig kialakult gyakorlatától, ezért jogos, hogy a vállalkozást a Stúdió keretein kívül indítsuk el. A munka hatékonysága érdekében a program vezetőjét fel kell hatalmazni

a) koprodukciós tárgyalások folytatására, mind belföldi, mind külföldi partnerekkel,

b) forgalmazási szerződések kialakítására,

c) egyedi honorálási és jogdíjszerződési formák kialakítására.

Csak ezek birtokában várható, hogy a produktumok nem a „levegőbe” készülnek el, hanem legalábbis kezdeményezés értékű modelljévé válhatnak a Magyarországon merőben új műfaji lehetőségeknek.

A produkció gazdasági lebonyolítóját fel kell hatalmazni

a) számlázási joggal,

b) a rovatok szabad kialakításával,

c) a szolgáltatók szabad megválasztásával a Mafilmen kívül is,

d) Mafilmen kívüli munkatársak megbízásával.

Bár ezek a feltételek részben eltérőek lehetnek a Mafilm általános érdekeitől, olyan kis volumenű vállalkozásról van szó, amely az általános érdeknek nem lehet függvénye, és tanulságaival annak inkább hasznára válhat.

5. Az Új videoműfajok a videó művészi és közművelődési funkcióira keres érvényes példákat. Ilyeténképp nem ítélhető meg tisztán kommerciális szempontból. Ez nem jelenti azt, hogy ne törekedne a gazdaságosság és megtérülés optimumára, ellenkezőleg, éppen ezt keresi, ezért is szükséges a speciális szabályzók kialakítása. Kedvező esetben két éven belül elérheti a filmgyártástól elvárt 35 százalékos megtérülést, de lehetséges, hogy hosszabb ideig várni kell e műfaj „piacának” kialakítására; illetve, minthogy ez a „piac” részben nemzetközi, a produktumok azon történő érvényesítésére.

6. A Filmfőigazgatóság központi keretből két éven át évi két millió forint (átmenő-)keretet bocsát a vállalkozás rendelkezésére, mint alapítványt, vagy vissza nem térítendő hitelt. Egyúttal megállapodás születik a két év alatt létrehozott eladásokból, illetve koprodukciós szerződésekből származó bevétel visszatérítési arányáról, a jövőbeni produkciók számára. Két év után el lehet dönteni, hogy a vállalkozás a Mafilm keretein belül marad, vagy valamely más szervezeti forma előnyös e műfaji törekvések kibontakoztatására.

 

Programvezető: Bódy Gábor

Gazdasági bonyolító: Kóczányi Judit

 

 

Budapest, 1985. augusztus 30.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/02 17. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5899