KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/március
KRÓNIKA
• Ádám Péter: Henri Verneuil (1920–2002)

• Takács Ferenc: Szemünk állása Joel Coen: Az ember, aki ott se volt
• Vágvölgyi B. András: Tényleg félek, vagy csak a szer hat? Drogfilmek
• N. N.: Drogfüggők
• Bakács Tibor Settenkedő: Tévések a mélypont ünnepén Drog-vízió
• Gelencsér Gábor: Hajtűkanyarok Beszélgetés Dér Andrással
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: Rejtőzködő évtized A kilencvenes évek stílusa
• Muhi Klára: Kegyetlen szerep Beszélgetés a Balázs Béla Stúdióról – 3.rész
• Gelencsér Gábor: A szabadság létező fantomja Balázs Béla Stúdió 1961–2001
• Pápai Zsolt: Jövő idő Független műhelyek: Inforg Stúdió
• N. N.: Az Inforg Stúdió filmjei

• Karkus Zsolt: A lángész és a pernye Elme-játékfilmek
• N. N.: Elme-játékfilmek Tudósok, zsenik, parafenomének
• Gaál István: Tarts Keletnek! A gyorsfilmek kora
• Dániel Ferenc: Gén-tudat Tudomány a televízióban
• Kovács András Bálint: Tehetetlen érzelmek A modern melodráma
• Bóna László: Szeret – nem szeret Románctévé
• Hungler Tímea: London megöl engem Dr. Jack és Mr. Hyde
• N. N.: Bűn
• Varró Attila: Old Jack City Albert és Allen Hughes: A pokolból
• Máhr Kinga: A Plurabelle-rejtély James Joyce mozija
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Éretlenségi találkozó Dobray György: Szerelem utolsó vérig
• Bóna László: A múlt galaxisa Jankovics Marcell: Ének a Csodaszarvasról
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: A betolakodó
• Kovács Marcell: Tripla vagy semmi
• Pápai Zsolt: Korcs szerelmek
• Báron György: Broadway 39. utca
• Mátyás Péter: Üldözési mánia
• Herpai Gergely: 13 kísértet
• Köves Gábor: Kiképzés
• Mátyás Péter: A Sólyom végveszélyben
• Hungler Tímea: Britney Spears: Álmok útján
• Tamás Amaryllis: Angyali szemek

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Európa visszatér

Bayer Antal

Míg a tonnaszám gyártott comics és manga legnépszerűbb címeiből eljut Magyarországra, egy nem is olyan szűk választék, a földrajzilag és kulturális hagyományait tekintve is hozzánk jóval közelebb álló európai képregényekből nem igazán lehetünk naprakészek. Igaz, nem is könnyű nyomon követni a mai napig hihetetlenül termelékeny francia-belga iskolát, és ha nem kizárólag a sikercímek iránt érdeklődünk, hamar kiderül, hogy Európa szinte minden országában él és virul a képregény. A 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivál kapcsán talán sikerült erre felhívni a figyelmet, hiszen francia, svájci, olasz és lengyel vendégalkotókkal találkozhatott a látogató, mind személyesen, mind a munkáikkal.

 

Kezdjük Boulet-val. Ennek a roppant termelékeny francia rajzolónak a példája élő bizonyíték arra, hogy egy ingyenes bloggal nem csak hatalmas népszerűséget lehet elérni, hanem nagyon is megéri gyűjteményes kötetben közreadni a legjobb epizódokat, Notes címen már nyolc vastag kötetnél tart a sorozat. A többnyire önéletrajzi témájú, illetve saját megfigyelésekre és fantáziálásra alapuló, csattanós sztorik legújabb évadjából jelent meg magyarul is egy válogatás. Boulet ideális fesztiválvendégként végigrajzolta a fesztivált, órákon át dedikált, és két óriásrajzot is készített, miközben a közönséggel beszélgetett.

Jegyzetfüzet. Fekete-fehér, puhafedeles, 44 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

 

Szintén blogként indult a svájci Hélène Becquelin sorozata, amelyben egy negyvenes, szabadúszóként dolgozó anyuka reflektál a világra, különös tekintettel kortársai sorsának az alakulására. A humoros, gyakran önironikus pároldalasok sokaknak keltették fel a figyelmét a fesztiválon, és remélhetőleg – Boulet kötetével együtt – több magyar alkotót bátorítanak fel arra, hogy bizonytalan lábakon álló fantáziavilágokkal való kísérletezgetés helyett az önéletrajzi vagy dokumentarista műfajban keressenek maguknak képregényes utat.

Angry Mum felkapja a vizet. Fekete-fehér, puhafedeles, 44 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

 

A márciusi duplakötetes kezdés után egy szerényebb terjedelmű különszámmal folytatódott a legnépszerűbb olasz képregény, méghozzá abból az apropóból, hogy a fesztivál vendége volt a sorozat egyik írója, Claudio Chiaverotti. A füzet fogadtatása alapján egyre inkább úgy tűnik, hogy ha egy szűkebb réteg számára is, de van helye a fumettinek a hazai képregénypiacon, és a hangulatos, riadalmakban bővelkedő történet egyben tananyag is lehet azoknak, akik nem tudják elképzelni, hogyan sűríthetnék be a sztorijukat 300 oldalnál kevesebbe.

Dylan Dog: A lélek sötétsége. Fekete-fehér, irkafűzött, 32 oldal. Kiadó: Fumax.

 

Keletről is jöttek érdekességek. Bár sajnálatos módon Puiu Manunak, a román képregény 86 éves élő legendájának a budapesti látogatása az utolsó pillanatban meghiúsult, a fesztiválra megjelent egy gyűjteményes kötet egykor Kolozsváron magyarul is publikált történelmi témájú kalandképregényekből, amelyeknek a rajzolói között Manun kívül Rusz Lívia emelhető ki.

Dan Buzdugan kalandjai. Színes, puhafedeles, 66 oldal. Kiadó: Linea Comics.

 

Lengyelországból immár sorozatban harmadszor jöttek vendégek, és néhány antológiabeli és online megjelenés után az ideieknek végre sikerült egy önálló füzettel bemutatkozniuk. Bartosz Sztybor író és Piotr Nowacki rajzoló különös vonzalmat éreznek a szöveg nélküli képregények iránt, amelyek egy kicsit más olvasási módot és néha nagyobb elmélyülést igényelnek a megrajzolt és elképzelt elágazások között.

Options. Fekete-fehér, irkafűzött, 32 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

 

A kifejezetten a képregényfesztiválra készült kiadványokból megmaradt példányok beszerezhetők kiadóiknál, illetve további képregényes rendezvényeken, amíg a készlet tart.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/07 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11784