KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/április
KRÓNIKA
• Fehér György: Föld Ottó halálára
FILMSZEMLE
• Bori Erzsébet: Derék had Játékfilmek
• Varga Balázs: Valami történik Beszélgetés Koltai Lajossal
• N. N.: A 33. Magyar Filmszemle díjai
• Stőhr Lóránt: Falusi séta Beszélgetés Pálfi Györggyel
• Mihancsik Zsófia: Szeretet-skála Beszélgetés Dettre Gáborral
• Bakács Tibor Settenkedő: A két Holovácz Kisjátékfilmek
• Andor Tamás: Téged is leleplez Dokumentumfilmek

• Csejdy András: Mi az ördög David Lynch: Mullholland Drive
• Nevelős Zoltán: Mágus a neten davidlynch.com
• Horváth Antal Balázs: Bizonytalan földrajz Lynch-szótár
• Kolozsi László: Marilyn, szomorúság Egy kép
• Szűk Balázs: Hangyák a szalonban Buñuel állatszimbólumai
• Bikácsy Gergely: A zsarnok valóság Buñuel foglyai
• Ardai Zoltán: Lovagról és papokról Huysmans/Buñuel
KÖNYV
• Kelecsényi László: Féljünk együtt! Alfred Hitchcock
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: Japán csend Pordenone – Sacile
KRITIKA
• Békés Pál: Mivégre? Kamondi Zoltán: Kísértések
• Báron György: Csak egy zenész Szabó István: Szembesítés
• Korcsog Balázs: Inter arma Wilhelm Furtwängler
• Mátyás Péter: Home, home Gárdos Éva: Amerikai rapszódia
• Takács Ferenc: Klisé-világ Todd Solondz: Helyzetek és gyakorlatok
• Spiró György: Senkifilmje Danis Tanović: Senkiföldje
• Varró Attila: Képmás-világ Alejandro Amenábar: Más világ
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: Banditák
• Ardai Zoltán: Az ígéret megszállottja
• Vidovszky György: Kikötői hírek
• Elek Kálmán: Az igazság nevében
• Tosoki Gyula: Nagyon nagy Ő
• Pápai Zsolt: 40 nap és 40 éjszaka
• Kézai Krisztina: Szerelem a végzeten
• Tamás Amaryllis: Kiss Kiss (Bang Bang)

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Fácángyilkosok

Roboz Gábor

Fasandraberne – dán, 2014. Rendezte: Mikkel Nørgaard. Írta: Nikolaj Arcel. Kép: Eric Kress. Zene: Patrik Andrén. Szereplők: Nikolaj Lie Kaas (Carl Mørck), Fares Fares (Assad), Sarah-Sofie Boussnina (Unge Kimmie), David Dencik (Ulrik Dybbol). Gyártó: Zentropa. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 119 perc.

Miután egyes dán televíziós krimiszériák (A híd, Gyilkosság, A gyilkosnak ölni kell) az elmúlt évek során komoly (el)ismertségre tettek szert, most szemtanúi lehetünk egy mozifilmsorozat születésének is: a számos országban népszerű Jussi Adler-Olsen Nyomtalanul című regényéből 2013-ban készült játékfilm, és a mostani Fácángyilkosokat hazájában még idén követi a Palackposta feldolgozása. A könyvek főhőseit jelentő nyomozópáros („a morcos” és „a kedves”) a kollégáik által lenézett Q-ügyosztály tagjaiként régóta porosodó eseteket old meg, az aktuális történetben egy húsz évvel ezelőtt meggyilkolt ikerpár aktáját veszik elő, a kutatás pedig egy elit magániskola diákjaihoz vezet.

A krimi- és thrillerelemeket vegyítő Fácángyilkosokat – amely a dán filmtörténet eddigi legjobb nyitóhetét produkálta a pénztáraknál – ugyanaz a stáb készítette, mint az előző részt, és eszük ágában sem volt változtatni a recepten, így Mikkel Nørgaard-ék produkciója is ugyanannyira élvezhető, kidekázott és helyenként kicsit szájbarágós, mint bármelyik amerikai iparosmunka. A két órás játékidő ellenére ugyanakkor a fokozottan cselekménycentrikus film szinte semennyi időt nem szán a karakterépítésre, a fájóan sematikus detektívfigurák ráadásul még párosként is teljesen jellegtelenek, talán ha egyszer megvillan közöttük valami. A jelenleg hat kötetből álló regényszéria gond nélkül továbbélhet profin legyártott filmsorozatként is, de az eddigiek alapján nem úgy tűnik, hogy részeire a műfaj különlegességeiként fogunk hivatkozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12112