KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/április
KRÓNIKA
• Fehér György: Föld Ottó halálára
FILMSZEMLE
• Bori Erzsébet: Derék had Játékfilmek
• Varga Balázs: Valami történik Beszélgetés Koltai Lajossal
• N. N.: A 33. Magyar Filmszemle díjai
• Stőhr Lóránt: Falusi séta Beszélgetés Pálfi Györggyel
• Mihancsik Zsófia: Szeretet-skála Beszélgetés Dettre Gáborral
• Bakács Tibor Settenkedő: A két Holovácz Kisjátékfilmek
• Andor Tamás: Téged is leleplez Dokumentumfilmek

• Csejdy András: Mi az ördög David Lynch: Mullholland Drive
• Nevelős Zoltán: Mágus a neten davidlynch.com
• Horváth Antal Balázs: Bizonytalan földrajz Lynch-szótár
• Kolozsi László: Marilyn, szomorúság Egy kép
• Szűk Balázs: Hangyák a szalonban Buñuel állatszimbólumai
• Bikácsy Gergely: A zsarnok valóság Buñuel foglyai
• Ardai Zoltán: Lovagról és papokról Huysmans/Buñuel
KÖNYV
• Kelecsényi László: Féljünk együtt! Alfred Hitchcock
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: Japán csend Pordenone – Sacile
KRITIKA
• Békés Pál: Mivégre? Kamondi Zoltán: Kísértések
• Báron György: Csak egy zenész Szabó István: Szembesítés
• Korcsog Balázs: Inter arma Wilhelm Furtwängler
• Mátyás Péter: Home, home Gárdos Éva: Amerikai rapszódia
• Takács Ferenc: Klisé-világ Todd Solondz: Helyzetek és gyakorlatok
• Spiró György: Senkifilmje Danis Tanović: Senkiföldje
• Varró Attila: Képmás-világ Alejandro Amenábar: Más világ
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: Banditák
• Ardai Zoltán: Az ígéret megszállottja
• Vidovszky György: Kikötői hírek
• Elek Kálmán: Az igazság nevében
• Tosoki Gyula: Nagyon nagy Ő
• Pápai Zsolt: 40 nap és 40 éjszaka
• Kézai Krisztina: Szerelem a végzeten
• Tamás Amaryllis: Kiss Kiss (Bang Bang)

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Tudom, mit tettél tavaly nyáron

Turcsányi Sándor

 

...és hamarosan a sötétség, ebben a moziban például rögtön a reklámok után, és így is marad, egészen a vége főcímig. Rengeteg éjszaka, vizeket horzsoló köd, zuhanyzóban gomolygó pára, és ha kell, a fény is a sötétség szolgálatába áll, éles reflektorok vakítanak. Mégsem csak ezért emlegettük az elhíresült ijesztgetős film címét. Az úgynevezett A- és B-film közötti különbség számos esetben csupán a költségvetés kérdése. A szokvány rémisztgetős filmeket, melyekben attól kell rettegni, mikor és honnan ugrik elő a rém – a sarki kocsmából, beláthatatlan útkereszteződés sötétebbik oldaláról zseblámpájával körkörös mozgásokat végezve, hipermodern űrhajó női vécéjéből vagy nyugtalan sikátor autógumi-lerakata mögül, míg a közeli főutcán síppal-dobbal, majorettek ünneplik július 4-ét, majd Farkas Mihály születésnapját –, csak a beléjük feccölt pénz sorolja a megfelelő kategóriába. E szerint az Alien egyenesen kulttfimmé, a Jurassic Park rekorddöntögető kasszasikerré, magyarán A-filmmé vált. A Véres kéz, a Gyors ragály a bozótban, A kolerás tégla a házban van érdemeik szerint, mert ismeretlen kezek osztottak benne akciós árú halált, B-movie-nak minősült. Vizsgált darabunkban ugyancsak ismeretlen arcok gyötrődnek az ugyancsak ismeretlen gyilkos karmai között. A forgatókönyvért sem fizethetett a stúdió csillagászati összeget. Mégis... A tök ismeretlen, ám jónevű rendező, Jim Gillespie katedrálist épített az excrementumból. A helyi érdekű szépségverseny kapcsán kifejlődő dráma az öreg halász ügyködésének köszönhetően mindvégig izgalomban tartja nézőjét. Összegezve mindezt, olyan B-mozit látunk, amelyet a legszigorúbb jegyszedők is beengednek az A-kategóriás filmszínházakba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/02 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3619