KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/július
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
• Turcsányi Sándor: Vlastimil Brodský (1920–2002)
MAGYAR FILM
• Vaskó Péter: Keleten a helyzet Magyar közönségfilm
• Stőhr Lóránt: Álomgyár álmodói Beszélgetés Hirsch Tiborral, Schubert Gusztávval és Varga Balázzsal
• Zachar Balázs: Reklámtigrisek A spottól a játékfilmig
MÉDIA
• Székely Gabriella: A köz, a jó, meg a televízió Beszélgetés Gombár Csabával, Horvát Jánossal és Tímár Jánossal
• R. Hahn Veronika: Fentebb stíl BBC és közszolgálat
• Róka Zsuzsa: A Köztársaság televíziója Francia képszabadság

• Bikácsy Gergely: Húsosfenékkel a sajttortán Ferreri nitrátnői
• Csantavéri Júlia: Hatvannyolcasok Új olasz filmek
• Pintér Judit: A filmtörvény kapujában Azúr mozik
KULTUSZMOZI
• Hungler Tímea: Képáldozat Michael Powell: Peeping Tom

• Ádám Péter: A mélység virtuóza William Wyler
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nők a kult mögött Claudia és Mónika

• Halász Tamás: Mozdulatok a szabadban Brit táncfilmek
FESZTIVÁL
• Bakács Tibor Settenkedő: Le a Földről Mediawave
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Merülő forraló Ulrich Seidl: Kánikula
• Zoltán Gábor: Befejezetlen útitörténetek Michael Haneke: Ismeretlen kód
• Herpai Gergely: Választási hadjárat George Lucas: Star Wars II. – A klónok támadása
• Muhi Klára: Már nem pancsol Fonyó Gergely: Na végre, itt a nyár!
DVD
• Pápai Zsolt: Múltunk diszkrét bája Fred F. Sears: A repülő csészealjak támadása
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: Iris – Egy csodálatos női elme
• Takács Ferenc: Rabold a nőt!
• Tosoki Gyula: Penge 2
• Kovács Marcell: Pókember
• Ádám Péter: Isten nagy, én kicsi vagyok
• Köves Gábor: Tiszta ügy
• Mátyás Péter: Szitakötő
• Baross Gábor: A pokoli torony balekjai
• Varró Attila: A fehér léggömb
• Pápai Zsolt: Gépállat SC

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Indie Amerika

Korszakalkotók – Kortárs amerikai filmrendezők

Sztárok és függetlenek

Orosdy Dániel

A kortárs rendezők életművét elemezni mindig nagy kihívás, e színvonalas tanulmánykötet is izgalmas vitákat generálhat.


A hazai filmgyártás a mozibarátok legnagyobb bánatára éppen kényszerszünetet tart, a magyar filmkönyvek rajongóinak azonban egyelőre nincs okuk pánikba esni. A filmes tárgyú könyvkiadás (beleértve az elemzés igényével íródott köteteket is) nem adta fel a küzdelmet, időről időre napvilágot lát egy-egy olyan kiadvány, amely méltán váltja ki bármely igazi mozista érdeklődését – adott esetben akár rajongását. Most a kortárs amerikai rendezők kerültek sorra, méghozzá egy minden ízében nívós, összességében és tanulmányonként is értékes válogatásban.

A direktorokat Spielbergtől Linklaterig tárgyaló kötetet természetesen lehetne kritizálni a szelekció szempontjai alapján, ez azonban bármilyen válogatásra igaz, ráadásul Pápai Zsolt bevezetője meggyőzően érvel a szerkesztői elképzelések mellett, kiemelve azt is, hogy minden ilyen összeállítás önhibáján kívül hiányos, ami jó okot ad a folytatásra. Túl sok érdemi kifogás tehát nem érheti a Korszakalkotókat, felkészült és tehetséges szerzők alapos és végiggondolt portréit tartalmazza, ám ahogy az a szövegben rendre előkerülő Ponyvaregényben is – igaz, az itt olvashatónál némileg profánabb formában – elhangzik, a meddő udvariaskodásnál több értelme van a konstruktív hozzáállásnak. Lássuk, mit lehet elmondani a könyvről azon kívül, hogy mindenki számára kötelező, akit érdekel a modern amerikai filmművészet.

Az első és legfontosabb állítás ebben a körben, hogy a Korszakalkotók (érdemeitől és hibáitól függetlenül) jó kiindulópontja lehet egy régóta érő vitának, mely a szerzői filmelméletet, pontosabban az e gyűjtőnév alatt tárgyalt legkülönfélébb elképzeléseket veszi górcső alá. Külön vizsgálatot érdemel ezzel kapcsolatban az a kérdés, hogy mennyiben tekinthető tudatos döntés eredményének mindaz, amit a vásznon látunk, azaz nem lenne-e indokolt egy ponton túl csak érdekes, akaratlan párhuzamokról beszélni konkrétan megfogalmazott metaforák helyett. Mintha a kötet egyes szerzői szerint a rendezők még levegőt se vennének anélkül, hogy abban ne fogalmaznák meg önmagukat és az életüket, miközben tudván tudjuk: egy film annál jóval több véletlennek és rendezőtől független döntésnek van kitéve, hogy minden eleme mögött szándékosságot sejtsünk. Érdemes felidézni Arany János idevágó híres mondását („Gondolta a fene!”). Adott esetben felmerülhet problémaként az is, meddig érdemes érvelni egy direktor szerzősége mellett. Így Ridley Scott auteur-i volta mellett nyilvánvalóan jóval több indok hozható fel, mint ellene, mégis erősnek tűnik állandó témájaként kiemelni a társadalmi mobilitást, főleg ha az elmélet védelmében említett művek jelentős részében a rendező egyértelműen hozott anyagból dolgozott, minimális mozgástérrel a narratívát illetően (például a Hannibal a befejezést kivéve túlnyomórészt hűen követi a Thomas Harris regényében leírtakat). Scott talán valóban tanúsít valamiféle vonzalmat a „korlátok áttörésének témája” iránt, de összességében ez inkább csak egy érdekes eszmecsere alapja lehet, semmint könnyen bizonyítható állítás, és végképp nem evidencia.

Érdemes lenne e kötet apropóján tisztázni a kortárs kritikusok viszonyát egyes fogalmakhoz (a könyv blockbuster definíciója jóval szigorúbb annál, ahogy a szülőhazájában a szakemberek használják, illetve más források meghatározzák ezt a kifejezést) és a „kommersz kontra művészet” vélt vagy valós ellentétpárjához. Utóbbihoz kapcsolódik a „megapic” némileg önkényesen használt és definiált fogalma is, amely mintha bizonyos fokig a „tiszta” szórakoztatással kapcsolatos ellenérzések kódolására szolgálna (alátámasztják ezt a megapic „örök mintájaként” említett Az elveszett frigyláda fosztogatóit minősítő megjegyzések is, például „tucatfilmként” való beazonosítása.)

Végül meg kell említeni, hogy az adatok és a formai következetesség ellenőrzésénél érdemes lett volna több szerzőt bevonni a munkába, mert például a filmcímeknél és neveknél előfordul pár baki, ahogy téves tényállításra is akad példa. Utóbbi a legtöbb esetben lényegtelen, máshol viszont a kifejtett elmélet megalapozását gyengítik (Tim Burton Batmanjében Jokernek nem sminktől, hanem savtól fehér az arca, így az erre épülő gondolatmenet is hibás ebben a formában.)

Függetlenül a fenti, többnyire „véleményes” kifogásoktól, a Korszakalkotók igazán figyelemreméltó munka. Olvasmányosan vezet be nem csak a tárgyalt rendezők életművébe, de a modern film egyik korszakába és vonulatába is, alaposan és tudományos igénnyel tárgyalva témáit. Külön erősíti az érdemeit, hogy a Prizma ezzel a kiadvánnyal még éppen csak elindult az úton, tehát joggal remélhetjük, hogy később még a jelenleginél is magasabb színvonalú munkák kerülnek ki a folyóirat műhelyéből.


 Prizma Könyvek, 2013.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/06 31-31. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12083