KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/május
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Kelecsényi László: Révész György (1927-2003)

• Bori Erzsébet: Képfegyverek Beszélgetés Amerika médiaháborúiról
• Tillmann József A.: A lidércfény sebessége Paul Virilio: Háború és televízió
• Vágvölgyi B. András: Vágókép: Irak Médiaháború
MÉDIA
• György Péter: A mélypont Televíziózás Magyarországon
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Kishatárátlépés Berlin
• N. N.: Az 53. Berlini Filmfesztivál díjai

• Kovács Marcell: Dupla vagy senki Kultuszmozi: Brian De Palma Megszállottsága
• Varró Attila: A pillangó álma Femme fatale
FILMZENE
• Forrai Krisztián: Zenés látványkórház Fiatal film, fiatal zene
KÖNYV
• Kolozsi László: Utam Bergmannal Hűtlenek
KRITIKA
• Takács Ferenc: Hermész a Holocaustban A rózsa énekei
• Hirsch Tibor: Az 56-os szelvény Telitalálat
• Zoltán Gábor: Phil filmje Minden vagy semmi
• Gelencsér Gábor: Egy híján húsz Hétfő reggel
• Korcsog Balázs: A jelszónk: Melinda Bánk bán
• Vaskó Péter: Koldusoperett New York bandái
• Békés Pál: Rövidfilmek az időről Tíz perc
DVD
• Pápai Zsolt: Egyenes beszéd Napfényes Florida
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: A számat figyeld
• Ádám Péter: Kínzó mindennapok
• Hirsch Tibor: Holly Woodi történet
• Mátyás Péter: Császárok klubja
• Vaskó Péter: A Nap könnyei
• Nevelős Zoltán: A mag
• Halász Tamás: Frida
• Köves Gábor: Donnie Darko
• Varró Attila: Egy veszedelmes elme vallomásai
• Vajda Judit: Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt
• Csillag Márton: Szakítópróba
• Wostry Ferenc: A Zu legendája
• Csillag Márton: Johnny English
• Csillag Márton: Tökös csaj
• Kovács Marcell: Széftörők

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Családban marad

Tüske Zsuzsanna

Sveitabrúokaup – izlandi, 2008. Rendezte és írta: Valdís Óskarsdóttir. Kép: Anthony Dod Mantle. Szereplők: Nanna Kristín Magnúsdóttir (Inga), Björn Hlynur Haraldsson (Barði), Ágústa Eva Erlendsdóttir (Auður), Ólafur Darri Ólafsson (Egill). Gyártó: Mystery Island / Duo / Ave / WhiteRiver. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 99 perc.

 

Úgy tűnik, ha izlandi filmről van szó, a sötét, szigeti életforma jelensége bármely műfajba képes befészkelni magát és egyszerű vendégművészből állandó sztárrá avanzsálni. A filmes szaknévsorban eddig csak változatos vágói megbízatásai (A születésnap, Egy makulátlan elme örök ragyogása, A Mongol) révén számon tartott Valdís Oskarsdóttir első, saját rendezésű filmjéből megtudjuk, mi sül ki abból, ha az esküvői vígjáték háttere nem a hollywoodi szabványnak megfelelő flancos nagyváros, hanem a depresszió földrajzi megfelelője, az északi lápvidék.

A road movie-ként egyaránt működő komédia körülbelül kéttucat szereplőt megmozgatva mutatja be egy jegyespár, Ingibjorg és Bordi, valamint egy egész násznép szatirikus kálváriáját. A történet alaphelyzete szerint a népes család egy busztúra keretében próbál eljutni otthonról az esküvő helyszínére kiszemelt vidéki templomba. Mivel az utazás alatt a vőlegény és a menyasszony nem láthatják egymást, a két nászkaraván tagjai közti kommunikáció egyre zavarosabbá válik, ráadásul az állandó eltévedés, az esküvői stressz, valamint az apró titkok kipattanása miatt a totális széthullás veszélye is beárnyékolja a szedett-vedett família boldogságát.

A félresiklott ünnep alaphelyzete akár A születésnaphoz hasonló, súlyos, északi drámáé is lehetne, Oskarsdóttír filmje azonban műfajában és jellegében inkább egy amerikai rokonnal, A család kicsi kincsével fűzi szorosabbra a szálakat – mindezt skandináv módra, szürkébb tónusokkal és még fanyarabb ízekkel teszi. Az alapvetően jellemkomikumra és dialógusokra épülő párkapcsolati roncsderbi, noha időközönként kissé döcögősen vagy vánszorogva halad a kijelölt úton, lakodalmi túrája mégsem kerül lépéshátrányba jófajta műfajtársaival szemben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9899