KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/október
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Pápai Zsolt: John Schlesinger (1926–2003)

• Lengyel László: A gazdagság fantomja Aranypolgárok, pénzarisztokraták
• N. N.: Nábobok és lúzerek: Amerika pénze
• Jaksity György: Illúziófogyatkozás Tőzsdefilmek
• Vágvölgyi B. András: Workfilm Amerika-büró
MAGYAR MŰHELY
• Enyedi Ildikó: Szelíd interfész Montázs egy készülő filmhez
• Gelencsér Gábor: Csendéletkép Árnyportré: Novák Márk
• Tóth János: Célra tartás Filmjátékos-társak
• Forrai Krisztián: Szigorúan ellenőrzött metrók Beszélgetés Antal Nimróddal

• Kubiszyn Viktor: A sokk esztétikája X-generáció: Miike Takashi
• N. N.: Japán hullámok
• Varró Attila: Apokalipszis után X-generáció: Aoyama Shinji
• Mérő László: Nem baj, ha hülye vagy A matematika és a film
• Vaskó Péter: A végtelen tizedes meg a többiek Darren Aronofsky: π
KÖNYV
• Vincze Teréz: Élményelmélet A kétdimenziós ember
• Nyírő András: A háló pora Az internet pszichológiája
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Járd ki, lábam... Vagabond
• Varga Balázs: Libikóka Libiomfi
• Csantavéri Júlia: Szerelem határok nélkül A Szent Lőrinc-folyó lazacai
LÁTTUK MÉG
• Vincze Teréz: Ördögök
• Nevelős Zoltán: Az olasz meló
• Köves Gábor: Max
• Dóka Péter: Olasz nyelv kezdőknek
• Tosoki Gyula: David Gale élete
• Hungler Tímea: Darkness, a rettegés háza
• Kis Anna: Vágta
• Varró Attila: A szövetség
• Vajda Judit: Lapzárta
• Pápai Zsolt: Bad Boys 2.
• Pápai Zsolt: Nem fenékig tejfel

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A rejtélyes bankbetét

Grawátsch Péter

 

Figyelemre méltó adalékokkal egészíthetnénk ki a tartalomelemzés eddig csupán szövegre összpontosító tudományát. E mostani szovjet (lett) film ugyancsak érdekes adatokat szolgáltathatna egy mélyebb, nevezzük így: képközi információ-feltáró vizsgálatnak. Álljon itt néhány példa a jelentősebbekből a szemléltetés kedvéért. Látszólag tradicionálisan megoldódott bűnügyi történet pereg le a szemünk előtt: egy erkölcsi csapdába kényszerített, de onnan tiszta becsülettel kiszabaduló modern, népi hős; bűnbanda és ismeretlen vezér, rejtélyek sorozata, az utolsó képekben a mindenre fényt derítő megoldás stb.

A filmben nem tudatosan, de ott lappang a valóság néhány eleme. Mindjárt elsőnek nézzük magát a bandát: hihetetlenül jól organizált, rengeteg embert mozgató, a bürokratikus intézményeket másoló, adminisztratív és szakemberi gárdával irányított valóságos bűnszövetkezet. E szervezet, igazán rejtélyes okok miatt piacra nem kerülő fogyasztási cikkeket – szeszt, gyümölcsöt, illatszereket – és gazdasági anyagokat rabol, másodgazdaságot szervez, termeli a mind nagyobb feketepiacot. Mindezek mellett még a kutató szem ellentétes kliséket is felfedezhet, mint például a nevetséges figuraként bemutatott, nyugatmajmoló és nőcsábász igazgatót és a „nép vagyona szent” eszmei mondanivalót megfogalmazó egyszerű munkások portréját.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/04 38. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7913