KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/december
KRÓNIKA
• N. N.: 13. Európa Filmhét
• Báron György: Elia Kazan (1909-2003)

• Földényi F. László: Női Krisztusok Lars von Trier hősnői
• Varga Balázs: A kolorádói krétakör Dogville
• Kriston László: Színpadra húzva Beszélgetés Lars von Trierrel
• Vágvölgyi B. András: Az életműépítő és a szerelmes Kill Bill
• Forrai Krisztián: Bang, bang Tarantino-zene
• Strausz László: Hongkongi kapcsolat Kelet, nyugat akcióban
• Strausz László: Ázsia idézőjelben
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szellemmozi Velence
• N. N.: A 60. velencei filmfesztivál díjai
LÁTTUK MÉG
• Ádám Péter: A megtalált idő
• Pápai Zsolt: Anya
• Köves Gábor: Grazia szigete
• Vaskó Péter: S.W.A.T.
• Kis Anna: Tokiói tortúra
• Kovács Marcell: Volt egyszer egy Mexikó
• Hungler Tímea: Holdfényév
• Köves Gábor: Kapitány és katona
• Vajda Judit: A tenger
• Csillag Márton: Igazából szerelem

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Magyar animációs sorozatok

Bata Norbert

Mikrobi – magyar, 1975. Rendezte: Mata János. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: MTVA. 124 perc.

Pityke őrmester – magyar, 1979. Rendezte: Maros Zoltán. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: MTVA. 96 perc.

A robot és a rendőr: az egyetemes tömegkultúrában oly nagy karriert befutott, mitikussá érett figurák a magyar élőszereplős filmekben jobbára csak korlátozottan vagy korlátoltan jelentek meg. Mindazonáltal a televíziós bemutatásra gyártott animációs sorozatok igyekeztek javítani a mérlegen: mindkét figura markánsan más színben jelent meg ezekben, mint az élőszereplős opuszokban.

Mondhatni, nyertes csapat állt össze újra, hogy megszülethessen a magyar (rajz)film első emblematikus robothőse: a rendező Mata János, a dramaturg Bálint Ágnes és a zeneszerző Lovas Ferenc előzőleg a Kukori és Kotkoda baromfiólbeli mikrokozmoszával arattak sikert, hogy 1974–75 között a világűr makrokozmoszába merészkedjenek a Mikrobival. A sorozat érdekes módon a rádióból érkezett, népszerű hangjáték előzte meg, melynek tizenhárom részét dolgozták rajzfilmmé, s egyúttal jelentősen visszavettek a rádiós széria tudományos-ismeretterjesztő szakszövegeiből. Megtartották viszont a sorozat szellemiségét (középpontban a lehetséges alternatív életformák iránt mutatott rokonszenvvel), s ami még fontosabb: a Mikrobit szinkronizáló, ragyogó Csákányi Lászlót, aki nélkül aligha képzelhetők el a zsémbes pesztra-robot kalandjai a gyerekcsapattal, élen a legkisebb lurkóval, Peppével. A bolygóközi utazásokhoz az alkotók, úttörő módon, a Központi Fizikai Kutató Intézet informatikai eszközeit is igénybe vették: a gyerekek űrhajója – melynek felemelkedése rendszeresen visszatérő kép – számítógép felhasználásával készült. Kevésbé előremutató, de feljegyezhető: a futurisztikus miliőt bizonyos beállításokban makettekről készült fotók adják. A Mikrobi sci-fi témáihoz és sajátos formai megoldásaihoz képest a Belügyminisztérium megrendelésére készült, 1979–80-as Pityke – Maros Zoltán ugyancsak tizenhárom epizódos szériája – minden értelemben földhözragadtnak tűnik: az űr helyett a kortárs Budapest utcái vonzzák, az intergalaktikus nagy utazások helyett a kisszerű bűnözés berkeibe enged bepillantást, s rajzai is szerényebben kidolgozottak. Igaz, őrmester főhőse – neki Kern András kölcsönzi a hangját – számítógéppel vív szellemi csatát, mielőtt hű ebe, Marcipán és gyerekpajtásai segítségével nekilódul lefülelni a bitangokat.

Extrák: Nincsenek. A két sorozat két külön kiadvány.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/05 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11470