KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
MAGYAR MŰHELY
• Mihalicz Csilla: A mozgókép joga Magyar filmtörvény
• N. N.: Filmjogok
• Pálfi György: Taxidermia Így mentem el
• Ruttkay Zsófia: Taxidermia Így mentem el
• Muhi Klára: A madzag vége Beszélgetés Groó Dianával és Fischer Gáborral
• Kolozsi László: Fehér por Beszélgetés Török Ferenccel
• Bori Erzsébet: A temetetlen halott Beszélgetés Mészáros Mártával

• Stőhr Lóránt: A szegénység tízparancsolata Dán dogma
• N. N.: A Dogma tisztasági fogadalma
• Kúnos László: Concerto grosso négy hangra Saraband
• N. N.: Dogma-filmek
• Bori Erzsébet: Amal, a halál Lukas Moodysson
• Zoltán Gábor: Kémiai szerelem Rekonstrukció
• Trosin Alekszandr: Egy „hatvanas” sorsa Elem Klimov (1933-2003)
DVD
• Pápai Zsolt: Rossz szellem a házban Robert Wise: A ház hideg szíve
FESZTIVÁL
• Vágvölgyi B. András: Euromozi Európa Filmhét
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Belül semmi A nagy Ő és a többiek
KRITIKA
• Báron György: Full kúl Apám beájulna
• Karátson Gábor: Bocsásson meg, de nem egészen értem önt Japán
• Vaskó Péter: Hatalom és tea A Gyűrük Ura – A király visszatér
LÁTTUK MÉG
• Csantavéri Júlia: Két barát
• Korcsog Balázs: Orosz bárka
• Dóka Péter: Jószomszédi iszony
• Nevelős Zoltán: Lépéselőny
• Vincze Teréz: Vér és arany
• Köves Gábor: Mambo italiano
• Kis Anna: Szamszára
• Kolozsi László: Amerikában
• Csillag Márton: Felül semmi

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A legbátrabb város

Pápai Zsolt

Magyar film, 2009. Rendezte: Matúz Gábor. Szereplők: Gáspár Tibor, ifj. Jászai László, Tóth Tamás. Forgalmazó: Közép-európai Média Intézet kft. 98 perc.

 

Az 1918 és 1920 közötti országvesztés időszaka máig kevéssé érintett téma a hazai filmkészítők részéről, játékfilm egyáltalán nem készült erről a problémáról, és doku is csak elvétve. Külön fájdalom, hogy a Gulyás testvérek A magyarok és az első világháború című négyrészes sorozata alig ismert még a szakmabeliek előtt is, a témában kutakodó másik nagyszabású vállalkozás, Koltay Gábor Velünk élő Trianon című filmfolyama pedig igencsak ellentmondásos lett.

Matúz Gábor talán a fenti hiányok pótlása végett egyszerre igyekezett játék- és dokumentumfilmet forgatni – azaz dramatizált dokumentumfilmet készített – a korszak egyik kevéssé ismert epizódjáról. 1919 elején a románhoz hasonlóan nagy étvágyú cseh és szlovák hadsereg átlépte az Ipoly-folyót, és megkezdte az előkészületeket a Vác–Gyöngyös–Miskolc-vonal megszerzésére, hogy a később Trianonban szentesítettnél jóval délebbre tolja ki az új csehszlovák állam határát. Az akcióban fontos szerep jutott Balassagyarmat (új nevén: Balázové Darmoty) megszerzésének, ahova 1919 januárjában vonultak be a megszállók az ostobán pacifista Károlyi-kormány asszisztenciája mellett. A helyi vasutasok azonban egy maroknyi magyar katona bevonásával megostromolták, majd visszafoglalták a várost, és megakadályozták a további előrenyomulást.

A film első felében Matúz Gábor kutatók (többek között Gere József vasúttörténész, Paul Gardvohl történesz, Tyekvicska Árpád levéltáros, Rudolf Kucera politológus, Romsics Ignác történesz) segítségével vázol korrajzot, és, ritkábban, dramatizált jelenetek sorával illusztrálja az elhangzottakat. Később a bombasztikus kísérőzenével körített, dramatizált jelenetek száma megnő, az archív anyagok teljesen eltűnnek, továbbá a történészek kommentárjai is el-elmaradoznak. Egyes fikciós jelenetek meglehetőst hatásosak (a város visszavételének kulcsmomentumáról tudósító epizód, a helyi laktanya ostroma egy játékfilmbe is beleférne), máskor viszont ostoba hibákat találni, a két magyar katona beszélgetésének jelenete a vonat közlekedőfolyosóján az elemi vágástechnikai szabályok – azaz a száznyolcvan fokos szabály – krónikus mellőzése miatt amatőrnek tetszik.

Jóllehet sok történészhez hasonlóan Matúz Gábor sem tud mit kezdeni a Trianon-mítosz néhány elemével (például Clemenceau francia elnök magyarellenességéről szólva a már milliószor hallott, de mára részben megcáfolt téziseket ismétli), egészében véve A legbátrabb város televíziós sugárzásra termett ismeretterjesztő munka, információkban gazdag film.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/12 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10001