KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/május
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Jean Rouch (1917-2004)

• Schubert Gusztáv: Megváltás a multiplexben Beszélgetés A passióról
• Gelencsér Gábor: Tamás evangéliuma A Passió
• Korcsog Balázs: Kamera a Golgotán Jézus-filmek
• N. N.: Jézus filmen
TELEVÍZÓ
• Rádai Eszter: Öt olcsóbb, mint kettő Beszélgetés Rudi Zoltánnal
MAGYAR MŰHELY
• Vágvölgyi B. András: Magyarország ezerrel Fiatalok a filmszemlén
• Pápai Zsolt: Pixel-piktúra Új képfajták a fiatal magyar filmben
• Gelencsér Gábor: Két bagatell Vizsgafilmek: Gothár, Jeles

• Hahner Péter: Hatlövetű történelem Western: legendák és tények
• N. N.: Sam Peckinpah (1925-1984)
FESZTIVÁL
• Varró Attila: A példabeszéd átka Berlin
• N. N.: Az 54. Berlini Filmfesztivál díjai
KRITIKA
• Vágvölgyi B. András: Mégsem kugliztak! Elefánt
• Vaskó Péter: A Fuji kapitánya Zatoichi
• Bori Erzsébet: Zárthelyi Én, te, ő
• Ágfalvi Attila: Megrendezett anarchia Farkasok ideje
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Hős
• Köves Gábor: Csak az a szex
• Köves Gábor: A repülő osztály
• Kovács Marcell: Rocksuli
• Kovács Gellért: Sabado – Esküvői videó
• Vaskó Péter: Starsky és Hutch
• Herpai Gergely: Életeken át
• Csillag Márton: A Macska – Le a kalappal!

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hotel a Halott alpinistához

Koltai Ágnes

 

A hétfő szombaton kezdődik és A kölykök szerzőpárosa, Arkagyij és Borisz Sztrugackij nem ismeretlen a magyar sci-fi kedvelőknek. Bizarr világuk; a távoli jövő díszleteibe helyezett mai kor, humoruk, csipkelődésük a tudományos fantasztikus irodalomtól idegenkedőket is meghódíthatja. Grigorij Kromanov filmje a Sztrugackij fivérek írásából készült.

A Hotel a Halott alpinistához kriminek indul: Glebszkij nyomozót egy gyilkosságtól rettegő ismeretlen segélykiáltása hívja a távoli hegyekbe. A külvilágtól elzárt hotel tipik us krimi-helyszín. Glebszkij különleges, zavart emberekkel találkozik, akikkel a szokásos módon nem tud kommunikálni. Jóllehet a krimi-szál végighúzódik a filmen, van gyilkos, áldozat, rejtély, mégsem krimit látunk. A film valójában azzal az érdekes gondolattal játszik el: találkozhat-e, szót érthet-e az Ember földönkívüli értelmes lényekkel?

Glebszkij gyilkost keres, a rutin, a bevált módszerek irányítják tetteit, holott nem egyszerű bűntény történt: meghiúsult a kapcsolatfelvétel egy idegen civilizációval. A nyomozó értetlensége – amely hozzájárul a kudarchoz – a földi ember korlátainak szimbóluma: gondolkodási és érintkezési formáink sémáiból nem tudunk kilépni. A film még a gyakorlott kriminézőnek is izgalmas, mentes a szokvány sci-fi kliséktől, jó nézni a szépen komponált képeket. Kár, hogy a cselekmény és a fantasztikum útvesztőiben olykor el-eltűnik az alapgondolat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/09 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7340