KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/július
KRÓNIKA
• N. N.: Rökk Marika (1914-2004)

• Ardai Zoltán: Negyedik típusú találkozások Jazz és film
• N. N.: Jazzfilmek
• Mátyás Péter: Éjféli szimfónia Jazz-dokumentumok
• Takács Ferenc: Mámor és hamvazószerda Fitzgerald, a jazzkorszak krónikása
MAGYAR MŰHELY
• Bori Erzsébet: Nehéz fiúk klubja Beszélgetés Tarr Bélával
• Szőnyei Tamás: A megvilágosodott Beszélgetés Szemző Tiborral
• Antal István: Lázad a rajz Reisenbüchler Sándor (1935-2004)

• Nevelős Zoltán: Rosszak és csúfak Euro-western
• N. N.: Eurowestern
• Géczi Zoltán: A komponista, aki lelőtte az éneklő cowboyt Morricone westernzenéi
• Kubiszyn Viktor: Közösség elleni izgatás Kult-western: Délidő
HORROR
• Varró Attila: A mi húsunk Zombi genezis
• Hungler Tímea: Halvajárók Romero zombifilmjei
• N. N.: Zombik a vásznon (válogatás)
• Herpai Gergely: Gonosz halottak Zombik a számítógépben
KÖNYV
• Takács Ferenc: Félközelben Magyar filmtörténet – angol optikával
• Veress József: Lengyel-magyar Encyklopedia Kina
FESZTIVÁL
• Matyasovszki József: A szabadgondolkodás plebejus luxusa Hajdúböszörmény
DVD
• Pápai Zsolt: Kertvárosi gótika Peter Bogdanovich: Célpontok
KRITIKA
• Vágvölgyi B. András: Társutasfilm retróhangulatban Comandante
• Vaskó Péter: Egy amerikai Páriszban Trója
LÁTTUK MÉG
• Tosoki Gyula: Betörő az albérlőm
• Köves Gábor: Wilbur öngyilkos akar lenni
• Pápai Zsolt: Zseton és beton
• Vaskó Péter: Időzavarban
• Varró Attila: Örökség
• Hungler Tímea: A holtak hajnala
• Kis Anna: Chouchou
• Dóka Péter: Shrek 2
• Nevelős Zoltán: A szem

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Családban marad

Tüske Zsuzsanna

Sveitabrúokaup – izlandi, 2008. Rendezte és írta: Valdís Óskarsdóttir. Kép: Anthony Dod Mantle. Szereplők: Nanna Kristín Magnúsdóttir (Inga), Björn Hlynur Haraldsson (Barði), Ágústa Eva Erlendsdóttir (Auður), Ólafur Darri Ólafsson (Egill). Gyártó: Mystery Island / Duo / Ave / WhiteRiver. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 99 perc.

 

Úgy tűnik, ha izlandi filmről van szó, a sötét, szigeti életforma jelensége bármely műfajba képes befészkelni magát és egyszerű vendégművészből állandó sztárrá avanzsálni. A filmes szaknévsorban eddig csak változatos vágói megbízatásai (A születésnap, Egy makulátlan elme örök ragyogása, A Mongol) révén számon tartott Valdís Oskarsdóttir első, saját rendezésű filmjéből megtudjuk, mi sül ki abból, ha az esküvői vígjáték háttere nem a hollywoodi szabványnak megfelelő flancos nagyváros, hanem a depresszió földrajzi megfelelője, az északi lápvidék.

A road movie-ként egyaránt működő komédia körülbelül kéttucat szereplőt megmozgatva mutatja be egy jegyespár, Ingibjorg és Bordi, valamint egy egész násznép szatirikus kálváriáját. A történet alaphelyzete szerint a népes család egy busztúra keretében próbál eljutni otthonról az esküvő helyszínére kiszemelt vidéki templomba. Mivel az utazás alatt a vőlegény és a menyasszony nem láthatják egymást, a két nászkaraván tagjai közti kommunikáció egyre zavarosabbá válik, ráadásul az állandó eltévedés, az esküvői stressz, valamint az apró titkok kipattanása miatt a totális széthullás veszélye is beárnyékolja a szedett-vedett família boldogságát.

A félresiklott ünnep alaphelyzete akár A születésnaphoz hasonló, súlyos, északi drámáé is lehetne, Oskarsdóttír filmje azonban műfajában és jellegében inkább egy amerikai rokonnal, A család kicsi kincsével fűzi szorosabbra a szálakat – mindezt skandináv módra, szürkébb tónusokkal és még fanyarabb ízekkel teszi. Az alapvetően jellemkomikumra és dialógusokra épülő párkapcsolati roncsderbi, noha időközönként kissé döcögősen vagy vánszorogva halad a kijelölt úton, lakodalmi túrája mégsem kerül lépéshátrányba jófajta műfajtársaival szemben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9899