KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/október
CYBERVILÁG
• Varró Attila: A harmadik törvény Amerikai robotok
• Kubiszyn Viktor: Fémmámor Gép és test
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Illetlen filmek Böszörményi Géza (1924–2004)
• Stőhr Lóránt: A vágy játékai Szindbád és Tamara
• Gelencsér Gábor: Szöges ellentétek Tamara
• Pápai Zsolt: Túlvilágon innen, evilágon túl Dealer

• Forrai Krisztián: Álomgeometria Gondry-klipek
• Révész László László: Szerelem az agyamban, szerelem az agyam Egy makulátlan elme örök ragyogása
• Békés Pál: Metafizikai darázsfészek Charlie Kaufman forgatókönyvei
• Hahner Péter: Az ismeretlen ismerős Howard Hawks
• N. N.: Hawks a Filmvilágban
• Báron György: Két férfi, aki... John Ford: Aki megölte Liberty Valance-t
• Géczi Zoltán: Öt hosszú év a pokolban Üldözők
TELEVÍZÓ
• Schubert Gusztáv: Ötkarikás szemek Sport és televízió
KÖNYV
• Kelecsényi László: Párhuzamosok a végtelenbe Fábry Zoltán; Zolnay Pál
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Veszedelmes éden Álmodozók
• Vaskó Péter: Téglák a Nagy Falban Szigorúan piszkos ügyek-trilógia
• Nevelős Zoltán: Vér, arany és sok füstölgő pisztolycső Argo
• Bori Erzsébet: Titokkal, vonóval Bolondok éneke
LÁTTUK MÉG
• Vajda Judit: Osama
• Ágfalvi Attila: Perlasca
• Vincze Teréz: Fallal szemben
• Köves Gábor: A falu
• Varró Attila: Apja lánya
• Mátyás Péter: Ítélet
• Pápai Zsolt: Monsieur Imbrahim
• Kovács Marcell: A halál záloga
• Hámori Dániel: Pokolfajzat
• Kolozsi László: Schulze gets the Blues

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Franco Nero rendőrfilmjei

Kovács Marcell

Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek (Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica) – olasz, 1971. Rendezte: Damiano Damiani. Szereplők: Franco Nero, Martin Balsam, Marilù Tolo. Forgalmazó: Wiamfilm. 101 perc.A szalamandra (The Salamander) – amerikai–olasz–angol, 1981. Rendezte: Peter Zinner. Szereplők: Franco Nero, Anthony Quinn, Martin Balsam. Forgalmazó: Wiamfilm. 96 perc.

A DVD borítójára választott kép félrevezető, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek nem tartalmaz szexjelenetet. Damiano Damiani krimije a címéhez méltóan szikár és tárgyilagos. A hetvenes évek olasz rendőrfilmjének e rendhagyó korai képviselője lemond az olyan kötelező műfaji panelekről, mint az áratlan járókelőket is tizedelő utcai vérfürdő, a roncsderbivé fajuló autós üldözés vagy a filmenként legalább két meztelen női test látványa. Viszont a külföldi forgalmazást elősegítendő itt is szerepel amerikai színész, és a film témája ezúttal is a rendőri önbíráskodás. Csakhogy amíg a Piszkos Harry és a Bosszúvágy mintájára készült több száz (!) hasonló olasz mozi a rendőri túlkapásokat adottságnak tekinti, és a vad akciófilmes cselekmény ürügyéül használja, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az önbíráskodáshoz vezető morális dilemmáról szól. A leginkább a Polip-sorozat rendezőjeként ismert Damiani filmjében az igazságszolgáltatásban vakon megbízó fiatal államügyész és a korrupció mindent behálózó szövevényét átlátó középkorú rendőrfelügyelő meggyőződése csap össze a lőfegyverek helyett, ám a hatás nem kevésbé drámai. Damiani a legjobbat tudta kihozni Neróból (Mint a bagoly nappal, Miért ölnek meg egy bírót?), ez a film azonban Martin Balsamé. Keserű felügyelője a képregény-karakterekhez szokott olasz rendőrfilm egyik legemlékezetesebb figurája.

A lemezen található másik mozi, a nálunk eddig A gyilkos szalamandraként ismert politikai krimi tükrében Damiani filmjének erényei még látványosabbak. A szintén Franco Nero és Martin Balsam kettősére épülő, pazar nemzetközi szereplőgárdát felvonultató hollywoodi-európai kooprodukció egy olaszországi katonai puccs megakadályozásának bugyuta meséje. Nero, az olasz rendőrfilm első számú csillaga kihúzott szemmel és a szokásos elánnal üldözi az összeesküvőket, az amerikai Peter Zinner rendezőtől azonban távol áll az olaszos vagányság, keménynek szánt autós üldözése ügyetlen utánzata csak az elvetemült talján belvárosi autócsatáknak.

Extrák: nincsenek. Viszont a borítón szereplő 4:3-as képaránnyal szemben mindkét film 16:9-re igazított.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10665