KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/október
CYBERVILÁG
• Varró Attila: A harmadik törvény Amerikai robotok
• Kubiszyn Viktor: Fémmámor Gép és test
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Illetlen filmek Böszörményi Géza (1924–2004)
• Stőhr Lóránt: A vágy játékai Szindbád és Tamara
• Gelencsér Gábor: Szöges ellentétek Tamara
• Pápai Zsolt: Túlvilágon innen, evilágon túl Dealer

• Forrai Krisztián: Álomgeometria Gondry-klipek
• Révész László László: Szerelem az agyamban, szerelem az agyam Egy makulátlan elme örök ragyogása
• Békés Pál: Metafizikai darázsfészek Charlie Kaufman forgatókönyvei
• Hahner Péter: Az ismeretlen ismerős Howard Hawks
• N. N.: Hawks a Filmvilágban
• Báron György: Két férfi, aki... John Ford: Aki megölte Liberty Valance-t
• Géczi Zoltán: Öt hosszú év a pokolban Üldözők
TELEVÍZÓ
• Schubert Gusztáv: Ötkarikás szemek Sport és televízió
KÖNYV
• Kelecsényi László: Párhuzamosok a végtelenbe Fábry Zoltán; Zolnay Pál
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Veszedelmes éden Álmodozók
• Vaskó Péter: Téglák a Nagy Falban Szigorúan piszkos ügyek-trilógia
• Nevelős Zoltán: Vér, arany és sok füstölgő pisztolycső Argo
• Bori Erzsébet: Titokkal, vonóval Bolondok éneke
LÁTTUK MÉG
• Vajda Judit: Osama
• Ágfalvi Attila: Perlasca
• Vincze Teréz: Fallal szemben
• Köves Gábor: A falu
• Varró Attila: Apja lánya
• Mátyás Péter: Ítélet
• Pápai Zsolt: Monsieur Imbrahim
• Kovács Marcell: A halál záloga
• Hámori Dániel: Pokolfajzat
• Kolozsi László: Schulze gets the Blues

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Vasemberek

Everest

„Mert ott van”

Nevelős Zoltán

Érkezés Katmanduba, túra az alaptáborig, technikai eligazítás – William Nicholson (Gladiátor) és Simon Beaufoy (Gettómilliomos) forgatókönyve biztos kézzel vezeti be a nézőt a történet világába, a földünk legmagasabb csúcsára szervezett kommerciális hegymászás hőskorába, amikor néhány fiatal profi hegymászó arra alapított vállalkozást, hogy amatőröket kísérgessen fel a Mt. Everestre. Miközben a Himalája-beli tájak lélegzetelállító felvételei 3D-ben kápráztatnak, és a nagyjából egyenrangúan híres színészek által alakított tucatnyi szereplő rokonszenvessé válik pár gyorsan megrajzolt vonással, felvázolják a magashegyi színtér, az utolsó szakasz, az ún. „halálzóna” játékszabályait is.

A rendezői karrierjét izlandi művészfilmekből és amerikai bűnfilmekből felépítő Baltasar Kormákur ezúttal a természet erőivel viaskodó ember témáját folytatja a Dermesztő mélység után, amely egy hajótörött halászról szólt, aki csodával határos módon partra úszott a fagyos tengerről. A fagyhalál közeléből visszatérés motívuma megjelenik az Everestben is, amely a hegyen 1996 májusában történt eseményeket dolgozza fel.

A természeti erőkön, a hegyen és a viharon túl emberi döntések is hozzájárultak a bekövetkező tragédiákhoz, de a tanulságok leszűrése most a nézőre vár. Kormákur nem elemez, nem mutat rá az egyes szereplők felelősségére, filmje a testközelből közvetített megpróbáltatások élményével hat. Megmutatja a hatalmas hegyet, és hagyja, hogy az apró emberkék megvívják a maguk küzdelmeit a jeges sziklafalakon. A film legerősebb pillanatai közé tartozik, amikor dermesztő természetességgel ábrázolja két szereplő aláhullását is a mélybe: ott fenn ez így történik. Habár a tragédiákat kísérő könnyes jelenetek szentimentalizmusa szembemegy ezzel, a film elsősorban azoknak az embereknek az életérzéséből ad ízelítőt, akik önként és lelkesen mennek a potenciális halál közelébe.

Miért? – teszi fel a kérdést az újságíró szereplő, a hegymászó irodalomban sztárnak számító Jon Krakauer, aki Ég és jég című sikerkönyvében írta meg ezt a történetet. Miért vállalják a hegymászók a veszélyt? Az örök kérdésre persze sok válasz elhangzik – a híres „mert ott van” válasz mellett –, de végleges, mindent eldöntő magyarázattal ez a film sem szolgál. Csak megéreztet valamit abból az erőből, ami a magas hegyek világában annyi embert rabul ejt.

 

EVEREST (Everest) - amerikai, 2015. Rendezte: Baltasar Kormakúr. Írta: Simon Beaufoy és William. Nicholson. Kép: Salvatore Totino.Szereplők: Jason Clarke (Hall), Jake Gyllenhal (Fisher), Josh Brolin. (Beck), John Wawkes (Doug), Emily Watson (Helen). Gyártó: Working Titles Films / Universal Pictures.Forgalmazó: UIP - Duna Film. Szinkronizált. 150 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/10 26-27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12405