KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
MAGYAR MŰHELY
• Báron György: Gyermekjátékok Jeles András
• Forgách András: Eleveny kollégák József és testvérei

• Kovács Marcell: Türelemjáték Monte Hellman indie-westernjei
• Strausz László: A reklám a lényeg! Exploitation - a rosszízlés diadala
• Zoltán Gábor: Lopott kameraidő Kávé és cigaretta
• Kolozsi László: Harisnyanesz Truffaut és a nők
• Ardai Zoltán: Felismerni Doinelt Újhullámos Gil Blas
• Kubiszyn Viktor: A Gutenberg-galaxis ég-e? Kultmozi: 451° Fahrenheit
CYBERVILÁG
• Géczi Zoltán: Flash-köztársaság Animáció a neten
• Berta László: Macromedia Flash
• Sebő Ferenc: Kíméld az ajtófélfát Magyar net-animáció
• Varró Attila: Digitális paletta CGI és fantasztikum

• Gelencsér Gábor: Beszédes csend Bergman Trilógiája
• Kúnos László: Bergman estéje Sarabande
MAGYAR FILM
• Szlanárs Emese: Ugrás az ismeretlenbe Beszélgetés
• Pápai Zsolt: Tűzkeresztelő A restaurált Ludas Matyi
KÖNYV
• Zalán Vince: Képkrónika Sára Sándor, a fotográfus
KRITIKA
• Vágvölgyi B. András: Egy alvezér gyermekkora Che Guevara – A motoros naplója
• Kolozsi László: Van másik Világszám
• Vaskó Péter: Szabadság, szerelem Nyócker
• Lajta Gábor: Nun vagy Sin Csoda Krakkóban
• Szőnyei Tamás: Ajvé Yiddish Blues
LÁTTUK MÉG
• Tosoki Gyula: Könyörtelenek
• Nevelős Zoltán: Ördögűző – A kezdet
• Köves Gábor: Young Adam
• Kis Anna: Kóristák
• Vaskó Péter: Zuhanás a csöndbe
• Kolozsi László: A pityergő teve története
• Hideg János: Sírhely kilátással
• Pápai Zsolt: Kidobós
• Csillag Márton: Orion űrhajó – A visszatérés

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Macskássy Gyula animációi

Varga Zoltán

Magyar – Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet.

A magyar animáció kincsestárából számos sorozattal találkozhattunk már DVD-n, azt azonban, hogy egyedi filmeket jelentessenek meg, pláne egy rendezői életművet, még nem tapasztalhattuk (leszámítva a monográfia-mellékletként megjelent Kovásznai-filmeket). Macskássy Gyula születésének 100. évfordulója alkalmából végre ez is megtörtént: a rendező mintegy három órányi önálló animációs életműve két lemezen jelent meg.

Macskássy meghatározó szerepe a magyar animációs film megalapozásában vitathatatlan; négy évtizeden átívelő pályafutása során producerként és stúdióvezetőként a honi animációsfilm-gyártás patrónusává vált. Rendezői életműve – a munkásságát végigkísérő reklám-animációkat leszámítva – immár a nagyközönség számára is hozzáférhető, digitálisan felújított képpel és hanggal. A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (illetőleg a kiadványszerkesztők: Fazekas Eszter és Orosz Anna Ida) gondozásában napvilágot látott két Macskássy-DVD szépen demonstrálja a reklámcéloktól elszakadó Macskássy-animációk kettősségét (lásd Filmvilág 2012/5): míg az ötvenes éveket a gyerekközönséget célzó, s jobbára a Disney-stílusból merítő meseanimációk kísérték, a hatvanas években Macskássy a szuverén kifejezésmódot felértékelő, modern stilisztikai megoldásokkal operáló rajzfilmek felé fordult, nem mellékesen szerzőtársa, Várnai György közreműködésével. A filmek mindkét csoportja képviselteti magát mindkét lemezen.

Az első DVD a hagyományosabb kidolgozású mesékből válogat (A kiskakas gyémánt félkrajcárja, Erdei sportverseny, Két bors ökröcske), illetve a magyar animáció megújulásának két alapművét is felvonultatja; bár A ceruza és a radír címadó hősei még gyerekfilmes álcaként is értelmezhetők – a film történései kevésbé –, a Párbajban ez a meselátszat nincs meg, igaz, hangvétele továbbra is optimista. A modern rajzfilmek közé illő Romantikus történet már kiábrándultabb, az elkomoruló szemléletet csúcsra járató tételek azonban a második DVD-n kaptak helyet: a groteszk Tíz deka halhatatlanság és az akasztófahumorukról nevezetes ún. „egyperces” rajzfilmek. Szintén itt találhatók az olyan kevésbé méltatott ironikus művek, mint az Ez nálunk lehetetlen vagy az Öreg és fiatal, s különösen izgalmas egymás után végigtekinteni azokat a meséket, amelyek megvalósításában egyre több a stilisztikai újítás (Egér és oroszlán, A telhetetlen méhecske), vagy nyíltan magukon viselik a modern rajzfilm hatását (az Okos lány igazi telitalálat és valódi kuriózum, az Uhuka, aki egész nap a tévét nézte viszont kevésbé jól sikerült példa erre az átfedésre). A külföldi megrendelésre készült didaktikus animációk sem hiányoznak: az első kiadványon a matematikai gondolkodást fürkésző 1, 2, 3… A számok története látható, a másodikon az urbanizációt vizsgáló Kis ember, nagy város.

Extrák: A Macskássy-animációk sora az első lemez extrái közé került Kutyakötelességgel teljes. A többi animációval ellentétben ez a nemrég előkerült, meglehetősen roncsolt állapotban lévő rajzfilm restaurálásra szorul. A második lemezen Szalay Péter Pannónia Anno című dokumentumfilmjéből egy tízperces részlet is látható, amely Macskássy pályáját vázolja. Az extrák közül a kifestők elsősorban – bár nem kizárólag – a kisebbek számára szerezhetnek örömöket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11345